Debat

Almennyttige foreninger: Ny postaftale truer vores unikke fællesskaber

Hvis almennyttige foreninger pålægges at betale moms for omfordelingen af medlemsblade og anden post, er hundredtusindvis af danskere i fare for at miste deres fællesskaber. Derfor skal de velgørende organisationer holdes fri, skriver 12 almennyttige organisationer.

En prisstigning på 25 procent for omdeling af
medlemsblade risikerer at få store negative konsekvenser, skriver Mette Bryde Lind fra Gigtforeningen og 11 andre afsendere. 
En prisstigning på 25 procent for omdeling af medlemsblade risikerer at få store negative konsekvenser, skriver Mette Bryde Lind fra Gigtforeningen og 11 andre afsendere. Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Er du en af de hundredtusindvis af danskere, der med forventningens glæde ser frem til lyden af dit medlemsblad, som dumper ind gennem brevsprækken eller lander i postkassen? Så er der grund til bekymring.

I disse dage forhandler politikerne på Christiansborg om en ændring af reglerne for omdeling af post i Danmark. Det lader til, at en konsekvens af denne aftale kan blive, at vi almennyttige foreninger bliver pålagt at betale moms for omdelingen af vores medlemsblade og anden post.

Pålægges vi de facto en prisstigning for omdeling på 25 procent, går medlemsbladene en usikker fremtid i møde.

Navlestrengen til det unikke fællesskab

Mange af vores medlemmer er seniorer eller danskere med kronisk sygdom eller handicap tæt inde på livet.

Afsendere

Indlægget er skrevet af:

  • Ann Leistiko, Lungeforeningen

  • Claus Richter, Diabetesforeningen

  • Katrine Lester, Danske Seniorer

  • Kenneth Kamp Butzbach, ISOBRO

  • Klaus Høm, Scleroseforeningen

  • Laila Walther, Civilsamfundets Brancheforening

  • Malene Deele, Nyreforeningen

  • Mette Bryde Lind, Gigtforeningen

  • Morten Freil, Danske Patienter

  • Thorkild Olesen, Danske Handicaporganisationer

  • Thomas Knudsen, Hjerteforeningen

  • Una Jensen, Kræftens Bekæmpelse

For dem er medlemsbladet navlestrengen til et helt unikt og afgørende fællesskab. Det er i medlemsbladet, man holder sig opdateret, udveksler meninger og læser historier, der får medlemmerne til at føle sig mindre alene i livets svære perioder.

Vi måler hele tiden på vores medlemskommunikation, og her kan vi også konstatere, at medlemsbladene er værdsat. De bliver læst, gemt og er med til at styrke vores fællesskab. Det trykte medlemsblad knytter medlemmernes liv til noget større. Det er også gennem medlemsbladene, at medlemmer henter viden og rådgivning om blandt andet sundhed, som de ikke kan få andre steder. Samtidig er der mange medlemmer, særligt ældre, der ikke har ressourcer eller kompetencer til at tilgå rådgivning og information via digitale medier, og for hvem trykt kommunikation fortsat er uundværligt.

En prisstigning på 25 procent for omdeling af medlemsblade risikerer altså at få store negative konsekvenser.

Læs også

Én konsekvens kan være, at vi dækker de stigende omkostninger med midler andre steder fra. I vores tilfælde ville det være midler tiltænkt for eksempel sociale indsatser, forskning og velgørenhed, som i stedet ender i statskassen. Men i værste fald kan det betyde færre eller ingen medlemsblade.

Begge udfald ville være et stort slag for os medlemsorganisationer.

Den simple løsning

Vi mener den simple løsning er, at politikerne friholder de velgørende organisationer for denne prisstigning. Alternativt bør man kanalisere statens øgede indtjening tilbage til medlemsbladene via den eksisterende bladpulje, som støtter denne type magasiner.

Det kan næppe være formålet med aftalen at flytte penge fra almennyttige formål til statskassen.

Ann Leistiko, Claus Richter m.fl.
Se alle afsendere i faktaboksen


Det er i alle tilfælde ikke en løsning at stikke hovedet i busken og håbe på det bedste. Der er ligeledes forlydender om, at en anden konsekvens af postaftalen er begrænset husstandsomdeling til fordel for opsamlingspunkter andre steder i lokalsamfundet. Også dette ville være et væsentligt slag for de mange danskere, der er mobilitetshæmmede, som netop er afhængige af, at medlemsbladet kommer ind gennem brevsprækken.

Vi har ikke en holdning til, hvem der leverer bladene og på hvilke konkurrencemæssige vilkår.

Men det kan næppe være formålet med aftalen at flytte penge fra almennyttige formål til statskassen.

Derfor opfordrer vi til, at politikerne husker på de hundredtusindvis af danskere, der er i fare for at miste deres fællesskaber.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ann Leistiko

Direktør, Lungeforeningen, formand for Isobro
cand.merc. (Copenhagen Business School 1995)

Claus Richter

Adm. direktør, Diabetesforeningen
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1998)

Katrine Lester

Direktør, Danske Seniorer
cand.mag. i filosofi (Københavns Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024