Debat

Kunstfonden: Lokale drivkræfter baner vejen for nye kunstindsatser med større slagkraft

De lokale drivkræfter og beslutningstagere er med til at sikre kunsten som en aktiv medspiller i udviklingen af de lokale danske samfund. Jo flere lokale aktører, der støtter kunst som samlingspunkt, desto større bevågenhed og gennemslagskraft skaber det, skriver Gitta Malling.

For at lykkes med at udfolde kunst i nye sammenhænge, hvor den bliver relevant for flere og måske endda skærper forestillingsevnen til at se og handle anderledes, er vi helt afhængige af de lokale drivkræfter og de lokale beslutningstagere, skriver Gitta Malling.
For at lykkes med at udfolde kunst i nye sammenhænge, hvor den bliver relevant for flere og måske endda skærper forestillingsevnen til at se og handle anderledes, er vi helt afhængige af de lokale drivkræfter og de lokale beslutningstagere, skriver Gitta Malling.Foto: Thomas Rahbek
Gitta Malling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvordan kan kunst blive en mere aktiv medspiller i udviklingen af lokalsamfundene i Danmark? Hvordan kan vi i samarbejdet om kunst tage udgangspunkt i den enkelte kommunes politiske og sociale virkelighed? Og i borgernes hverdag?

Det ønsker vi i Statens Kunstfond at undersøge nærmere i tæt samarbejde med Brønderslev, Lemvig og Helsingør. Under vores satsning ’Kunst På Banen’ har vi netop udvalgt disse tre kommuner efter et Open Call, hvor hele 22 kommuner bød ind på et treårigt partnerskab.

Med de tre udvalgte kommuner vil vi i fællesskab være nysgerrige på, hvad der skal til, for at offentlige kunsttilbud giver betydning og skaber værdi for flere i det daglige liv.

De lokale drivkræfter er alfa og omega

Det kan måske klinge af floskelprægede hensigtserklæringer. Men sådan forholder det sig heldigvis ikke. 

Temadebat

I Danmark er det ofte de store, erhvervsdrivende fonde, der tegner fortællingen om fondenes indflydelse med deres massive støtte til forskning og sociale og kulturelle indsatser. Det står derimod mere uklart, hvad der foregår på de lokale fronter.

Hvad sker der egentlig lokalt? Og hvordan gør fonde en forskel i landdistrikterne?

I Tyskland stiger antallet af fonde, der er bygget op som foreninger, og som ofte har fokus på lokale initiativer. Kan man lære noget af det, eller er det problematisk, når fondene kommer for tæt på de lokale, politiske interesser? 

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat.

Som afsæt for satsningen har vi nemlig grundigt undersøgt, hvilke barrierer der kan stå i vejen for at forankre kunst lokalt – og i samme armbevægelse de muligheder, vi bliver foræret, når vi går åbensindede til værks og holder udfaldsrummene åbne.

For jeg mener, at vi både skal kunne rumme uvished om endemål og være villige til at lære løbende, hvis vi skal lykkes med at drive lokal forandring. Kunstnere kan netop bidrage med originale perspektiver, der både kan være ligetil, overraskende og indviklede – og selvfølgelig i høj grad også kunstneriske.

De omtalte erfaringer har vi blandt andet hentet i pilotprojektet ’6705 + Statens Kunstfond’. Projektet, der har dannet basis for satsningen ’Kunst På Banen’, har vist os, hvad lokale partnerskaber kan udrette. I pilotprojektet var målet at skabe nye kunstoplevelser, der kunne give energi til udviklingen af et levende og mangfoldigt by- og boligliv i et almennyttigt boligområde i Esbjerg.

Erfaringerne herfra er mange, og den udtømmende bruttoliste af indsigter hører et andet forum til end dette. Men jeg kan helt overordnet godt påpege, hvor vi ser, at forhindringerne og mulighederne er tilstede.

Dialog og aflivning af fordomme

Først og fremmest kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtig dialog og interaktion er, når vi vil skabe langtidsholdbare indsatser. På kryds og tværs.

Jeg mener, at vi både skal kunne rumme uvished om endemål og være villige til at lære løbende, hvis vi skal lykkes med at drive lokal forandring.

Gitta Malling
Bestyrelsesleder i Statens Kunstfond

For at lykkes med at udfolde kunst i nye sammenhænge, hvor den bliver relevant for flere – og måske endda skærper forestillingsevnen til at se og handle anderledes – er vi helt afhængige af de lokale drivkræfter og de lokale beslutningstagere.

Vi skal have den politiske og administrative ledelse i kommunen med. Vi skal lægge kræfterne sammen med kunstnere og lokale kulturinstitutioner.

Og vigtigst af alt skal vi have borgerne i tale.

Hvad er deres drømme og ønsker? Og hvordan kan vi omsætte dem til relevante kunstprojekter?

Kunstprojekter, der måske er helt anderledes, end nogen af os kunne have forestillet os.

Dialog og åbenhed for at samskabe uden konkret resultat for øje er ganske enkelt en præmis for disse partnerskaber. Vi skal som Kunstfond gøre os umage for at opnå tillid og modbevise de mulige fordomme om, at ”fonden betaler – fonden bestemmer”. Som Kunstfond lærer vi helt sikkert også af denne åbne udviklingsproces.

Læs også

Udfordre silotænkning

Dialog og interaktion med fokus på borgernes drømme og ønsker er altså helt afgørende. Men vi kommer også til at have fokus på behovet for at udfordre silotænkning. Det gælder både Kunstfondens egen organisering og støttepraksis, og det gælder kommunal styring og forvaltning.

Vores erfaringer viser, at hvis vi i fællesskab med kommunerne formår at tænke i krydsfelter, så bliver vores manøvrerum markant større.

Det levner margen til nytænkning og innovative forslag, når vi ikke styrer projektet efter specifikke kunstarter eller kommunale strukturer, men lader det tage form i en mere organisk proces.

Jo flere lokale aktører, der bakker op om en velfærdsfremmende dagsorden med kunst som samlingspunkt og generator, jo større bevågenhed og mulig gennemslagskraft.

Gitta Malling
Bestyrelsesleder i Statens Kunstfond

Det betyder et vis kontroltab undervejs. Til gengæld ender det ofte med resultater, der giver mening for flere.

Som afsluttende pointe vil jeg også pege på potentialet i at tænke dagsordner sammen ude i lokalsamfundene. Det giver god mening strategisk.

Jo flere lokale aktører, der bakker op om en velfærdsfremmende dagsorden med kunst som samlingspunkt og generator, jo større bevågenhed og mulig gennemslagskraft.

Sidegevinsten er mulighederne i at sammentænke økonomier. Og det åbner helt nye terræner for at sikre langsigtede og bæredygtige kunstoplevelser – og for at fremme kunstens muligheder og betydning lokalt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitta Malling

Direktør, Limfjordsteatret
skuespiller (Ecole Philippe Gaulier, London, 1995)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024