Forskere: Fjern mobiltelefonen, og få motiverede elever
DEBAT: Mobilforbud er hjælp til selvhjælp, mener forskere bag nyt projekt på Erhvervsakademi Aarhus. Det samme gælder vejledning om kost, søvn og træning af koncentration.
Af Susanne Østergaard Olsen og Mette Riisgaard Olsen
Lektorer på Erhvervsakademi Aarhus
Studerende på videregående uddannelser beskrives tit som umotiverede, for eksempel i læserbreve. Og i kommentarsporet er en hyppig reaktion, at de må hanke op i sig selv.
Men hvis en studerende ikke er motiveret, skal hun så bare tage sig sammen? Hvad nu hvis hun ikke kan? Så giver vi ikke vores unge de rette vilkår for at få det maksimale ud af deres skatteyderbetalte uddannelse, som de skal ud i erhvervslivet med.
Mange mangler fundament
På Erhvervsakademi Aarhus har vi 4800 studerende, og for os er det afgørende at vide, hvordan man arbejder professionelt og evidensbaseret med motivation. Derfor har vi undersøgt de studerendes motivation i et forskningsprojekt på halvandet år, så vi nu har belæg for, hvordan det rent faktisk forholder sig. Forskningsprojektet baserer sig på et samarbejde med ph.d. Dorte Ågård fra Aalborg Universitet og syv af ni danske erhvervsakademier, og en af de væsentligste ting, vi har fundet ud af, er at mange studerende ikke på egen hånd har fundamentet for at komme i gang med den faglige opgaveløsning.
Send dit indlæg til [email protected]
Vi ved, at en basal forudsætning for læring er motivation, og vi har fået bekræftet, at der er sammenhængen mellem studieintensitet (antal timer brugt på studiet) og motivation. Vores resultater viser, at motivationen og studieintensiteten godt kunne være højere. Men hvad er det så, der forhindrer de studerende i at arbejde?
Slukket mobil giver nærvær og studietilfredshed
Resultaterne peger på, at de har udfordringer med helt basale forhold som søvn, kost, energi, evnen til at kunne planlægge, organisere og koncentrere sig, og ikke mindst at kunne arbejde vedholdende. Vi kan også se, at de studerende har svært ved at styre deres eget forbrug af sociale medier, mobiltelefoner og så videre.
Hvis det halter med evnen til at komme i gang med den faglige opgaveløsning, må vi møde de studerende, hvor de er, frem for at stirre os blinde på, at de studerende måske ikke kommer med de rette forudsætninger. Vi må praktisere hjælp til selvhjælp.
Susanne Østergaard Olsen og Mette Riisgaard Olsen
Et af de pædagogiske tiltag på et hold markedsføringsøkonomer har derfor været at styre deres brug af devices. Underviserne har i samarbejde med de studerende sat klare regler op for brugen af mobiltelefoner og computere i undervisningen, for eksempel at deres iPhone bliver i tasken under lektionerne. Det er der kommet meget positive resultater ud af i form af større motivation, studietilfredshed, større nærvær og gode relationer, både mellem de studerende og til underviserne.
Hjælp til selvhjælp
Hvis det halter med evnen til at komme i gang med den faglige opgaveløsning, må vi på de videregående uddannelser møde de studerende, hvor de er, frem for at stirre os blinde på, at de studerende måske ikke kommer med de rette forudsætninger. Vi må praktisere hjælp til selvhjælp. Undervejs har vi lavet en karakteristik af den motiverede studerende, og sådan én har netop styr på, hvordan man får tingene gjort. De arbejder mere end den gennemsnitlige studerende, klarer sig bedre og har en klar opfattelse af, hvad der forventes af dem.
Som en udløber af dette sætter markedsføringsøkonomuddannelsens studiestart fremover fokus på vigtigheden af søvn, kost, mobilvaner, koncentration og gode studiestrategier. Vi lærer dem, hvad de selv kan gøre for at booste deres motivation. De får værktøjer til at planlægge, styre forbruget af devices og træne koncentrationen, og vi er i gang med at dele resultaterne med andre i uddannelsessektoren. Resultaterne viser nemlig også, at det handler meget om klasseledelse, så der er meget, man selv kan gøre som underviser. Mange hos os har allerede besluttet, at undervisningen er mobilfri.
Vi kan skabe professionelle studerende
Hvis de videregående uddannelser skal være endnu bedre til at levere veluddannet og professionel arbejdskraft til erhvervslivet, kræver det, at de studerende i deres studietid er professionelle studerende. Vi ved nu, at man kan arbejde med pædagogiske tiltag og et stærkt fokus i studiestartsaktiviteterne. Mobilfri timer er kun ét af flere redskaber til at udvikle professionelle studerende, som bliver til motiveret, veluddannet og professionel arbejdskraft.