Mere designforskning vil styrke dansk erhvervsliv

DEBAT: Designforskningen spiller sammen med andre vidensfelter og gør forskningen kommercielt relevant. Vi bør derfor satse langt flere offentlige forskningsmidler på forskning i design, skriver dagens debattører.
Af Dorthe Mejlhede, centerchef Center for Designforskning, Poul Rind Christensen, forskningschef ved Designskolen Kolding, Jørgen Rasmussen, lektor Arkitektskolen Aarhus og Troels Degn Johansson, forskningsleder, Danmarks Designskole.

Der er næppe tvivl om, at det hovedsageligt er videnstunge arbejdspladser, der skal bidrage til at sikre det danske velfærdssamfund for fremtiden. Derfor er det et stort problem, når et stigende antal danske virksomheder placerer deres forskningsmidler i udlandet, som en analyse fra DI i foråret viste.

Ifølge undersøgelsen har 70 procent af virksomhederne siden 2008 haft stigende investeringer i forskning og udvikling i udlandet. En af årsagerne skulle være, at virksomhederne oplever, at offentlige forskningsmidler placeres i 'forkert forskning'.

Videnskabsministeren har siden peget på, at regeringen har udpeget områderne fødevarer, sundhed og miljø/energi som særlige indsatsområder for de strategiske forskningsmidler. Områder, hvor danske industrier er markante spillere på de globale markeder. Det ligger lige for også at udpege design som et særligt indsatsområde.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024