Ministerie vælger den finske vej i kvalitetsmåling af uddannelse
KVALITETSMÅLING: Uddannelses- og Forskningsministeriet har valgt en finsk model som udgangspunktet for at fordele midler til universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier efter undervisningskvalitet.
Toke Gade Crone Kristiansen
JournalistMinisteriet har lagt sig fast på det finske LEARN-spørgeskemakoncept.
Det bliver grundlaget for den danske undersøgelse blandt studerende, der indgår som et element i den måling af kvaliteten på de videregående uddannelser, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet i en pressemeddelelse torsdag.
Med LEARN-spørgeskemaet vil de studerende blive spurgt til deres oplevelser af læringsmiljøet og de studerendes egne læringsstrategier. Det giver ny viden om, hvordan uddannelsesinstitutionerne understøtter god læring, forklarer ministeriet.
Ministeriet om valget af LEARN-konceptet:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har med inddragelse af eksperter afdækket en række internationalt anvendte spørgeskemakoncepter, som undersøger forhold ved de studerendes læring. Kriterierne for valg af spørgeskemaet har været, at det skal være forskningsbaseret, velafprøvet, valideret i anerkendte tidskrifter og måle på uddannelsesniveau. Derudover er der i valget af LEARN lagt vægt på følgende kriterier:
· Målingen skal tilskynde til god studieadfærd og moderne studieformer
· Målingen skal understøtte fokus på de studerendes ansvar for egen læring
· Målingen skal bidrage til institutionernes lokale kvalitetsarbejde
· Målingen skal være ensartet på tværs af alle de videregående uddannelser
Kilde: Ufm.dk