Østergaard vil slippe tøjlerne til læreruddannelsen
Per Bang Thomsen
JournalistMan hakker en hæl, klipper en tå og rykker rundt på nogle ting, og så tror man fra politisk side, at man har fået en ny læreruddannelse. Men det får man ikke, og de store ord om øget faglighed og bedre vidensgrundlag hjælper ikke. Der skal langt større ændringer til, og derfor er det her udspil en unødvendig lappeløsning.
Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening
Regeringens mål med en ny læreruddannelse:
- Højere fagligt niveau i læreruddannelsen
- Flere lærere med undervisningskompetence i folkeskolens fag
- Bedre pædagogiske og professionsrettede kompetencer
- Mere kvalificeret praktik
- Styrket rekruttering af studerende
- Øget gennemførsel
- Lærere med et øget internationalt udsyn
Skal jeg vælge en læreruddannelse med en rendyrket idrætsprofil, eller skal jeg vælge en, som kan give mig en bredere naturfaglig og matematisk ballast? Eller hvad med en retning, der giver mig bedre sprogkompetencer?
Det er spørgsmål, som fremtidens lærerstuderende ifølge regeringen skal stille sig selv, inden de sender ansøgningspapirerne af sted.
Torsdag eftermiddag præsenterede uddannelsesminister Morten Østergaard (R) sit udspil til en ny læreruddannelse, og et af hovedmålene er at give de enkelte professionshøjskoler mere frihed til selv at forme og præge deres uddannelser.