Kommentar af 
Jørn Bjerre

Regeringens anti-intellektuelle kandidatreform skal hæmme en magtfaktor i samfundet

Kandidatreformen bidrager ikke kun til at signalere politisk handlekraft og fastholde kontrol over en potentiel magtfaktor i samfundet. Den er også med til at afvikle den videnskultur, som universitetet repræsenterer, og føre samfundet i en mere anti-intellektuel retning, skriver Jørn Bjerre.

Måske er det forkert at tage for givet, at det politiske system har samme interesse som uddannelsessystemet i at skabe bedst mulig uddannelse, skriver Jørn Bjerre.
Måske er det forkert at tage for givet, at det politiske system har samme interesse som uddannelsessystemet i at skabe bedst mulig uddannelse, skriver Jørn Bjerre.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Jørn Bjerre
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Da Aarhus Universitets årsfest for nyligt blev afholdt – blandt andet med deltagelse af uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) – var det i skyggen af den kandidatreform, som folketinget vedtog i 2023. 

Kandidatreformen betyder blandt andet, at godt 30 procent af universitetets kandidatuddannelser skal reduceres fra to år til godt et år.

Med hentydning til denne situation sluttede bestyrelsesformanden for Aarhus Universitet, Birgitte Nauntofte, sin velkomsttale af med en reference til Thomas Helmigs sangstrofe: "Der kommer nok en dag, hvor fornuften vender tilbage," og tilføjede:

"Lad os håbe, at den dag kommer meget snart."

Og da rektor Brian Bech Nielsen bagefter i sin tale bevægede sig ud i en beskrivelse af forhold i det ydre rum, lod han en bemærkning falde om, at man da godt kunne ønske sig, at reformen blev parkeret derude.

Måske er det forkert at tage for givet, at det politiske system har samme interesse som uddannelsessystemet i at skabe bedst mulig uddannelse.

Jørn Bjerre

Disse udtalelser afspejler ganske godt den generelle holdning til reformen i universitetsverdenen: Reformen opfattes som et meningsløst forhindringsløb.

Der mangler simpelthen svar på spørgsmål som:

Hvorfor sænke kvaliteten af de kandidater, der skal ud på fremtidens arbejdsmarked, når de aftagere, der skal ansætte dem, advarer imod det? Og hvorfor spare penge på uddannelser nu, når økonomer har beregnet, at det vil medføre milliardtab på længere sigt?

Hvorfor begrænse de studerendes mulighed for relevant studiearbejde, når al erfaring viser, at netop studiearbejde er den direkte vej til arbejdsmarkedet?   

Men måske er det ikke sådan, man skal tænke. Måske skal man ikke lade sig forblænde af, at "reform" normalt betyder "forbedring."

Måske er det forkert at tage for givet, at det politiske system har samme interesse som uddannelsessystemet i at skabe bedst mulig uddannelse.

Går man derimod til reformen ud fra det pragmatiske princip om, at 'the proof of the pudding is in the eating,' så bliver man nødt til at overveje:

Kunne forringelserne være selve hensigten med reformen?

Læs også

Giver en sådan tanke overhovedet mening? Kan man forestille sig, at en regering ikke skulle ønske, at det går bedst muligt på et område, som de fleste anser for at være afgørende for vores fælles fremtid – uddannelse og forskning?

Nej, det lyder ikke logisk, men sagen er: Verden er ofte mere socio-logisk end logisk. Det betyder, at sociale logikker næsten altid trumfer argumenter og rationel tænkning.

Med det udgangspunkt, vil jeg her prøve at give tre grunde til, at forringelser i universitetsverden kan have en positiv mening i det politiske system.

Helt lavpraktisk skal en nytiltrådt regering vise handlekraft, hvis den skal gøre sig håb om genvalg.

På den baggrund bliver det paradoksalt nok et problem, hvis politikerne laver langsigtede løsninger, der giver arbejdsro for de ansatte, fordi dette udadtil let kan blive tolket som et tegn på, at regeringen ikke laver noget.

Ved at skabe en situation, hvor de studerende frygter at fejle, sikres det, at de holder sig til den mest lige vej igennem deres studie.

Jørn Bjerre

Begynder regeringen derimod at røre rundt i reformgryderne, så der kan høres protester i offentligheden – fra ansatte, der frygter for kvaliteten af deres arbejde – så er ingen længere i tvivl om, at her bliver landet ledet med en fast hånd.

Man skal heller ikke glemme, at universiteterne indgår i samfundets magtdeling og har som funktion at holde kritisk øje med, hvordan magten forvaltes i samfundet.

Ved at holde universiteterne optaget af meningsløse omlægninger stækkes en potentiel magtfaktor, der på forskellig vis kan udfordre det politiske system.

I 1960'erne og 70'erne så vi, hvordan der opstod en decideret modkultur blandt universitetsstuderende, som ønskede at gøre op med den måde, systemet fungerede på.

Dette skete, fordi en kritisk masse af studerende oplevede, at de havde et overskud af tid og ressourcer, så de – i stedet for at bekymre sig om deres egen fremtid – kunne rette fokus mod, hvilken politik der skulle forme den fælles fremtid.

Siden dengang har stramninger af SU og studielængde fungeret som en knap, det politiske system har kunnet dreje på, så det har kunnet sikre, at de studerende fokuserer på det, de skal.

For nyligt blev en ny SU-reform vedtaget, der skar det såkaldte fjumreår væk, så mange studerende ikke har råd til at vælge forkert.

Læs også

Her blev der advaret om, at det ville gå ud over de studerendes "trivsel." Men ved at skabe en situation, hvor de studerende frygter at fejle, sikres det, at de holder sig til den mest lige vej igennem deres studie.

Når nogle partier i dag taler om at gå hele vejen og gøre SU'en til et lån, så handler det næppe i første omgang om økonomi, men snarere om at skabe en strategisk situation, hvor unge bliver stadig mere bundet af gæld, jo mere de dygtiggør sig.

Endelig er det værd at huske på, at universitetet ikke blot er et sted, hvor mennesker uddanner sig.

Det er et symbol, som repræsenterer værdier – som intellektualisme og akademiske dyder – som nogle går ind for, men som andre tager afstand fra.

Flere af den nuværende regerings ministre har gjort kampen mod disse værdier til deres mærkesag.

Kandidatreformen afvikler den videnskultur, som universitetet repræsenterer.

Jørn Bjerre

De synes at mene, at eksistensen af intellektualisme og akademiske dyder er en hån mod håndens arbejde, det praktiske livs kompetencer og den anvendelsesorienterede viden.

Det er en velkendt måde at anskue uddannelse, som normalt betegnes som 'anti-intellektualisme.'     

Kandidatreformen bidrager ikke kun til at signalere politisk handlekraft og fastholde kontrol over en potentiel mod-magtsfaktor, men også til at afvikle den videnskultur, som universitetet repræsenterer, og føre samfundet i en mere anti-intellektuel retning.

Hvor man i 1990'erne og 00'erne forsøgte at akademisere ikke-akademiske uddannelser, ser vi fra 2010'erne en modsatrettet tendens: at de akademiske uddannelser søges af-akademiseret.

Konsekvensen af denne udvikling er, at uddannelserne presses ind i en vidensform, der hverken er funderet på et solidt akademisk grundlag eller på praktiske færdigheder – en hybridform, der skaber forvirring om, hvad uddannelsernes grundlag skal være.

Bidrager kandidatreformen til at gøre Danmark til et "stærkt vidensamfund," som forligspartiernes hensigt beskrives i aftaleteksten? Nej, det gør den ikke.

Er der noget tilbage af den Marienborg-ånd, som reformen blev undfanget i? Nej, den er forduftet i takt med den interne splittelse i regeringen og dens historisk lave opbakning fra vælgerne.

Matcher reformens nuværende virkelighed den oprindelige hensigt? Langtfra.

Læs også

Hensigten var at eksperimentere med kortere kandidatuddannelser ved at reducere ti procent af pladserne. Men resultatet er, at mere end 30 procent af uddannelserne skal forkortes.

Hensigten var at tage "særligt hensyn til små fagområder," men nu står vi over for, at små uddannelser enten nedlægges eller sammenlægges under brede, generiske kategorier.

Et konkret eksempel er Aarhus Universitets planer om at sammenlægge Japanstudier, Kinastudier, Arabisk- og Islamstudier, Ruslandstudier, Brasilianske Studier samt Indien- og Sydasienstudier til en ny uddannelse kaldet 'Globale Studier.'

I lyset af, at det, der skulle have været et begrænset eksperiment med nye formater, nu har udviklet sig til et totaleksperiment uden solidt parlamentarisk fundament, bør forligspartierne trække deres støtte til reformen.

I stedet bør de vende tilbage til den oprindelige idé om at reformere universiteterne gennem kontrollerede eksperimenter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Bjerre

Lektor, ph.d., Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
ph.d. (Aalborg Uni. 2005), religionsvidenskab og sociologi (Aarhus Uni. 1998)

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

Birgitte Dissing Nauntofte

Bestyrelsesformand, Aarhus Universitet, professor
cand.odont. (Københavns Tandlægehøjskole 1982), dr.odont. (Københavns Uni. 1993)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024