Ny aftale sikrer nye redningshelikoptere i Grønland
UNDSÆTNING: Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har indgået en ny aftale, der sikrer helikopterberedskabet i Grønland de næste 12 år. Det er Air Greenland A/S, der skal stå for driften.
![Dette er den gamle Sikorsky S-61N helikopter, der erstattets af de nye Airbus H225.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/202051/74826.jpg)
![Mads Mose Vikkelsø](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5335-mads-vikkelsoe-2-48.jpg)
Mads Mose Vikkelsø
Journalist og researcherNødlidende personer på den grønlandske indlandsis og iskolde farvande er sikret at blive reddet med spritnyt udstyr frem til 2032.
Flyselskabet Air Greenland A/S, der har stået for det grønlandske SAR-beredskab (Search and Rescue) siden 2012, indgik på ny en aftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI.
Udover ansvaret for at bistå ved redningsaktioner i Grønland indgår der i aftalen et indkøb af nye redningshelikoptere, der har den dobbelte rækkevidde sammenlignet med de gamle helikoptere.
De nye Airbus H225 og H155
H225:
Antal pladser: 19
Gennemsnitlig hastighed: 262 km/h
Max hastighed: 324 km/h
Max højdemeter: 6.095 m
Max last i slynge: 4.750 kg
Rotor diameter: 16.20 m
Motor: 2x Safran Helikopter Engines Makila 2A1
H155:
Antal pladser: 13
Gennemsnitlig hastighed: 277 km/h
Max højdemeter: 4.572 m
Max last i slynge: 1.600 kg
Rotor diameter: 12,6 m
Motor: Safran Helikopter Engines Arriel 2C2