Debat

Konservative i København: Lad københavnere parkere frit i byen for 200 kroner om året

Der skal gøres radikalt op med at københavnerne skal deles om for få parkeringspladser og for lidt Metro. Konservative ønsker et København der skal fungere i hverdagen, skriver Jakob Næsager (K).

En parkeringslicens må ikke bare være en lottokupon med højere og højere priser og ringere og ringere chance for gevinst, skriver Jakob Næsager (K).
En parkeringslicens må ikke bare være en lottokupon med højere og højere priser og ringere og ringere chance for gevinst, skriver Jakob Næsager (K).Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Jakob Næsager
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi konservative ønsker et København, der fungerer i hverdagen, hvor der er plads til alle, både på cykelstien, i Metroen, på vejen og ikke mindst i parkeringskælderen. Der er behov for et paradigmeskifte i trafikpolitikken.

Temadebat

Spidskandidaterne får ordet

Partiernes spidskandidater til valget til Københavns Borgerrepræsentation får i den kommende tid på skift ordet på Altinget Hovedstaden, når vi beder dem svare på:

Hvad er din mærkesag? Hvorfor og hvordan skal den gennemføres?

Panelet er:

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Line Barfod (EL)
Mia Nyegaard (R)
Sisse Marie Welling (SF)
Franciska Rosenkilde (ALT)
Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Ole Birk Olesen (LA)
Jakob Næsager (K)
Finn Rudaizky (DF).


Bidrag til debatten kan sendes til [email protected] eller [email protected].

Der skal gøres radikalt op med, at vi skal være fælles om alt for få parkeringspladser, færre og færre vejbaner, snævrere og snævrere veje og alt for lidt Metro. Vi holder alt for meget i kø og spilder alt for meget tid på at lede efter ledige parkeringspladser. København skal fungere i hverdagen – det er ikke tilfældet i dag for rigtig mange københavnere.

Et opgør med parkeringslotteriet
En parkeringslicens må ikke bare være en lottokupon med højere og højere priser og ringere og ringere chance for gevinst.

Vi skal skabe parkeringspladser til alle københavnere med en beboerparkeringslicens. Det er spild af tid, forurening og plads at vi københavnere skal cirkulere længe rundt og kæmpe om alt for få parkeringspladser.

Derfor skal vi have lavet parkeringspladser under jorden, så ingen skal cirkle rundt efter parkering, og så vi kan bruge pladsen over jorden til andet end parkering. Det vil vi finansiere ved at anvende de over 600 millioner kroner, som bilisterne hvert år betaler til kommunen.

København skal have Metro til alle bydele, så vi kan komme hvor som helst på en halv time. Det skal gøre det lettere og hurtigere at komme rundt i København.

Jakob Næsager (K)
Borgmesterkandidat og gruppeformand

Når man har betalt sin kommuneskat, har man allerede betalt for at bruge vejene. Vi synes ikke, at bilisterne skal betale dobbelt ved også at skulle betale mange tusinde kroner for en parkeringslicens. Derfor ser vi gerne, at københavnerne kan parkere for maksimalt 200 kroner om året ligesom på Frederiksberg.

Gratis parkering til håndværkere i København
For at støtte erhvervslivet og omsætningen i de københavnske butikker vil vi foreslå, at den første time skal være gratis for alle, der parkerer i København. Det vil skabe ekstra omsætning i mange af de små butikker i København.

Mange københavnere har svært ved at få håndværkere, fordi mange håndværkere opgiver at løse opgaver i København på grund af parkeringssituationen. Dette er ikke holdbart, hvis man skal bruge en VVS-mand til sit toilet, en glarmester til at skifte en itu gået rude, eller en elektriker til at hjælpe med at skaffe strøm.

Derfor vil vi gerne uddele erhvervslicenser, så håndværkere med opgaver i København kan parkere gratis og er sikret en parkeringsplads.

Trafikken skal ledes under byen
Vi konservative har en vision om, at København skal have Metro til alle bydele, så vi kan komme hvor som helst på en halv time.

Det skal gøre det lettere og hurtigere at komme rundt i København. Vi håber at flytte en del trafik fra Metroen - fordi det er en hurtig og grøn transportform. Det skal finansieres ved salg af kommunens ejendomme - ikke mindst ejendomme uden for Københavns Kommune.

Vi ønsker en havnetunnel for at lede biltrafikken uden om København. Det giver bedre plads og renere luft i det indre København, når bilerne kører udenom i en havnetunnel, hvor man oveni købet kan rense luften ved at bruge ventilation og filtre. Den mindre trafik ind gennem København giver bedre plads til gående, cyklister og andre grønne formål.

Gamle biler skal vige pladsen for nye elbiler
Vi ønsker at udvide de eksisterende miljøzoner i København for busser, lastbiler og varevogne til også at omfatte personbiler, så vi stiller skrappere krav til de biler, der vil køre i København. Det skal medvirke til renere luft og mindre CO2-udledning. Biler fra før 2011 skal ikke forvente at kunne køre ind i København i fremtiden.

Vi har et ønske om, at alle biler i København på sigt udskiftes til elbiler. Det vil give et renere og grønnere København. Derfor skal vi som kommune sikre, at private kan opstille ladestandere til os københavnere. Vi håber på, at ladestanderne etableres hurtigt, så det ikke blokerer for de mange københavnere, der allerede i dag gerne vil overgå til elbil.

København skal fungere i hverdagen - også når vi bliver flere københavnere på den samme plads.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024