Dansk Energi vil omlægge energiafgifterne

KLIMAVISION: Dansk Energi er kommet med sin vision for, hvordan Danmark bliver CO2-neutralt i 2050. DN og Concito kritiserer visionen for blandt andet at satse for meget på CCS og biobrændstoffer.
Foto: Altinget.dk
Kasper Frandsen

Grundlæggende har vi det problem, at vi alle sammen siger, vi vil gerne have el-biler og varmepumper. Det betyder jo, at folk skal bruge mere el, og vi skal af med olie og gassen. Og hvis man nu mener noget med det, så skal man jo ikke forhøje afgiften på el.

Hans Duus Jørgensen
Direktør for Dansk Energi
Fakta
Elementerne i visionen er:
  • Energiforbruget bliver 30 pct. mere effektivt
  • Den vedvarende energi dækker 80 pct. af energiforbruget
  • Hovedparten af olie- og benzinforbruget bliver fjernet. Tilbage er primært olieforbruget til fly og færger
  • 80 pct. af benzinbilerne bliver udskiftet med elbiler, resten kører på biobenzin og biodiesel
  • 20 pct. af olie- og gasfyrene i boligerne bliver udskiftet med eldrevne varmepumper, resten bliver opvarmet af solvarme og fjernvarme
  • 35 pct. af olie- og gaskedlerne i industrien bliver udskiftet eldrevne kedler, resten får energiforbruget fra solvarme, biomasse og fjernvarme
  • Der bliver bygget CCS-anlæg (Carbon Capture and Storage) på danske kraftvarmeværker, der både bruger biomasse og kul i elproduktionen. CCS-anlæggene støvsuger ikke alene røgen for kraftværkets CO2-udledning, men kan også fjerne CO2-udledningen fra fly, færger og landbrug.

Kilde: Dansk Energi

Energiforbruget skal være 20 pct. mere effektivt, vedvarende energi skal dække 80 pct. af energiforbruget, og elbiler skal udgøre 80 pct. af bilparken i 2050. Det er blot nogle af Dansk Energis målsætninger i deres vision for at gøre Danmark CO2-neutralt i 2050. 

"Vores vision er et kæmpe skridt frem for et CO2-neutralt Danmark. Visionen er et seriøst bud på, hvordan Danmark kan skabe grundlaget for en ny fremtid med grøn vækst," siger direktør Hans Duus Jørgensen, direktør i Dansk Energi.

Energiafgifter centrale
For at det skal lykkes, indebærer det, at Danmark effektiviserer energiforbruget markant og erstatter langt hovedparten af de traditionelle fossile energikilder med elektricitet. Omlægninger i det danske afgiftssystem er nødvendige.

"Grundlæggende har vi det problem, at alle siger, vi vil have el-biler og varmepumper. Det betyder jo, at folk skal bruge mere el, og vi skal af med olie og gassen. Og hvis man nu mener noget med det, så skal man jo ikke forhøje afgiften på el," siger Hans Duus Jørgensen.

Ifølge Dansk Energis beregninger, så er el-afgiften på ét ton CO2 langt højere end andre energikilder som eksempelvis diesel til transporten og landbruget.

Derfor lægger de op til dialog med regeringen og Folketinget om blandt andet el-afgiften. Men de skal ikke forvente at få opbakning hos Konservative.

"Det er klart, at der skal være en logisk sammenhæng mellem incitamenter og mål, men jeg mener ikke umiddelbart, man bør sætte afgiften på el ned, fordi vi risikerer, folk bruger mere el. Det er ikke godt for klimaet," siger Konservatives energiordfører Per Ørum Jørgensen.

DI: Ingen afgifter på produktion
Dansk Industris underdirektør, Richard B. Larsen, bakker op om Dansk Energis energivision. Især i forhold til forslaget om at sænke energiafgifter, som han kalder "obskurt dyre."

"Vi skal ikke jage de danske produktionsselskaber til Polen eller Ukraine, hvor man bruger ti gange så meget energi som i Danmark. Man skal ikke indføre energiafgifter på produktionsprocesser, der udføres i Danmark," siger Richard B. Larsen og fortsætter:

"Vi er det suverænt mest energieffektive land i verden, og derfor vil det være både samfundsøkonomisk og klimamæssigt dumt."

DN: Mange ommere
Danmarks Naturfredningsforenings præsident, Ella Maria Bisschop-Larsen, er glad for, at Dansk Energi er kommet på banen. Hun mener dog, at Dansk Energi er gået galt i byen på flere områder. Især er målet for vedvarende energi ifølge hende lavt og bør i stedet være 100 pct. 

Dansk Energi foreslår i deres vision, at de 20 pct. af bilparken, der ikke er elbiler i 2050, skal køre på biobenzin eller biodiesel.

"Alle undersøgelser viser, at første generation af biobrændstoffer presser naturen både i Danmark og udlandet meget - og anden generation er slet ikke på plads endnu. Det er stadig et spørgsmål, om biobrændstoffer bliver tilstrækkelig energiøkonomisk, da det fortsat både er for ineffektivt og for dyrt at bruge," siger hun.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024