Elnetselskaber får delvist medhold i klage
Sara Fleckner Vilstrup
RedaktionsassistentMorten Øyen
RedaktørModellen kan ikke, som det ellers er formålet, måle på, om der bliver effektiviseret. Tilsynet må derfor kigge på hele modellen igen.
Torben Møller Pedersen
Afdelingschef, Dansk Energi
Energiklagenævnets afgørelse:
Energitilsynets afgørelse af 18. december 2012 ophæves, og sagen hjemvises for så vidt angår omkostningerne til SmartGrid og fjernaflæste målere med henblik på, at Energitilsynet foretager nye beregninger af effektiviseringskravene til de selskaber, der har haft omkostninger til SmartGrid-løsninger og fjernaflæste målere, således at omkostningerne til SmartGrid og fjernaflæste målere holdes ude af benchmarkingen som ekstraordinære omkostninger.
Tilbage i december 2012 afgjorde Energitilsynet effektiviseringskravene for elnetselskaberne for 2013. Men en række elnetselskaber var ikke tilfredse med afgørelsen, og Dansk Energi indgav klage på vegne af 40 selskaber. Derudover har flere af selskaberne også selv indgivet klage.
Nu er afgørelsen faldet, og elnetselskaberne har fået medhold i, at Energitilsynet bør ændre modellen for håndteringen af elselskabernes investeringer i fjernaflæste målere.
Modellen er forældet
Energiklagenævnet ophæver dermed Energitilsynets afgørelse og har nu bedt om nye beregninger på omkostningerne vedrørende elnetselskabernes investeringer i fjernaflæste målere.
Sekretariatet for Energitilsynet foretager den årlige benchmarking
af økonomisk effektivitet og kvalitet i leveringen af el for transformerforeninger, distributionsselskaber og de regionale transmissionsselskaber
(herefter blot elnetselskaber).
Energitilsynet skal i henhold til elforsyningsloven og indtægtsrammebekendtgørelsen årligt udmelde individuelle krav til reduktion af elnetselskabernes indtægtsrammer på baggrund af denne benchmarking.
Benchmarkingen af selskabernes økonomiske effektivitet har til formål at tilnærme markedssituationen for elnetselskaberne med markedssituationen, som gælder for virksomheder på et konkurrenceudsat marked.
Energitilsynet udmelder effektiviseringskrav og udmønter disse i en reduktion af selskabernes indtægtsrammer.
Formålet med benchmarking af elnetselskabernes kvalitet i levering af el er at sikre, at elnetselskaberne ikke reducerer deres omkostninger på bekostning af kvalitet i levering af el. Samlet set skal reguleringen tilskynde selskaberne til at øge effektiviteten, samtidig med at forbrugerne stadig oplever en god, pålidelig og effektiv transport af el.
Kilde: Energiklagenævnet