Grøn luftfart sikrer billigere CO2-reduktioner end de fleste baneprojekter, viser analyse. Men professor er skeptisk

Investeringer i grønne flybrændstoffer, der kan realisere regeringens ambitioner for indenrigsluftfarten, giver langt billigere CO2-reduktioner end de fleste jernbaneinvesteringer i Infrastrukturplanen, viser ny analyse fra Københavns Lufthavne. Professor er dog skeptisk overfor de grønne brændstoffers potentialer. 

CO2-reduktioner gennem SAF har ifølge analysen en skyggepris på 2.000 kroner. 
CO2-reduktioner gennem SAF har ifølge analysen en skyggepris på 2.000 kroner. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når politikerne jagter CO2-reduktioner, kan det oftest bedre svare sig at kaste penge efter grønne flybrændstoffer end udvidelser og forbedringer af jernbanen.

I hvert fald hvis man skal tro en ny analyse, som Incentive har lavet på bestilling fra Københavns Lufthavne.

Her sammenligner Incentive-konsulenterne Infrastrukturplanens samtlige 26 jernbaneprojekter med investeringer i grønt flybrændstof, og resultatet er slående:

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024