Klimarådet til regeringen: Højere dieselafgift er et af de bedste bud på ny klimahandling
En højere dieselafgift kan sikre billige CO2-reduktioner, lyder det i ny analyse fra Klimarådet, der bliver modtaget med skepsis hos vognmænd og glæde fra bilister, der dog stiller ét bestemt krav for at kunne acceptere afgiftsstigningen.
![Lave dieselafgifter fører til omfattende grænsehandel ved den dansk-tyske grænse, der udfordrer indfrielsen af klimamålene. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/267060/107211.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørRegeringen kan med fordel hæve afgiften på diesel.
Danmark mangler nemlig stadig at reducere CO2-udledningen med mellem 0,9 og 4,0 millioner ton inden 2025, og her vil en højere dieselafgift sammen med CO2-afgifter på industri og landbrug være de hurtigste og mest effektive måder at sikre klimahandling.
Sådan lyder det i Klimarådets nye Statusrapport 2023, der blev fremlagt tirsdag.