Debat

Justitia om ansigtsovervågning: Vi risikerer at sætte vores retsstat på spil i kampen mod banderne

Uden en solid juridisk ramme risikerer brugen af ansigtsgenkendelsesteknologi at sætte vores grundlæggende rettigheder på spil, skriver direktør i Justitia, Birgitte Arent Eiriksson.

Det er meget vigtigt, at man tager hastigheden ud af en kommende lovgivningsproces om politiets brug af ansigtsgenkendelsesteknologi, skriver Birgitte Arent Eiriksson.
Det er meget vigtigt, at man tager hastigheden ud af en kommende lovgivningsproces om politiets brug af ansigtsgenkendelsesteknologi, skriver Birgitte Arent Eiriksson.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Birgitte Arent Eiriksson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mandag denne uge er Folketingets retsordførere kaldt til hastemøde i Justitsministeriet, formentlig for at forhandle en aftale på plads, som skal give politiet mulighed for at anvende ansigtsgenkendelsesteknologi retrospektivt til opklaring og bekæmpelse af bandekriminalitet.

Hastemødet kommer på baggrund af, at der over sommeren har været en række episoder, hvor svenske unge er blevet hyret af danske bandegrupperinger til at udføre blandt andet personfarlig kriminalitet i Danmark – og derudover en generel optrapning af bandekonflikten i Danmark.

Det er selvfølgelig fuldt ud legitimt og forståeligt, at man fra politisk side ønsker at udvide politiets værktøjskasse og fremstå handlekraftig.

Anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi kan både være et effektivt værktøj til efterforskning og samtidig frigøre politiressourcer.

Ansigtsgenkendelses-teknologi er et meget intensivt overvågningsværktøj, som udfordrer vores ret til privatliv og andre grundlæggende rettigheder.

Birgitte Arent Eiriksson
Direktør, Justitia

Men ansigtsgenkendelsesteknologien er samtidig også et meget intensivt overvågningsværktøj, som udfordrer vores ret til privatliv og andre grundlæggende rettigheder.

Det er positivt, at justitsministeren alene har fokus på retrospektiv anvendelse af teknologien, da anvendelse i realtid giver mulighed for en meget mere intens overvågning af borgerne.

Men vi skal stadig nøje overveje, hvornår og hvordan vi ønsker, at teknologien skal tages i brug af politiet. Det er altid sværere at rulle udviklingen tilbage – også selvom vores grundlæggende rettigheder og retssikkerhed er på spil.

Klar og præcis lovramme

Efter Justitias vurdering skal en effektiv lovramme blandt andet sikre:

  • At teknologien kun anvendes ved meget alvorlig kriminalitet. Justitia anbefaler en strafferamme på minimum seks-otte års fængsel, og at kriminaliteten samtidig kan medføre eller har medført fare for menneskers liv eller legeme.
  • At anvendelsen af teknologien betragtes som et straffeprocessuelt indgreb, der reguleres i retsplejeloven, og som kræver retskendelse (dette er også et krav i AI-Act). En retskendelses er med til at afgrænse både tidsperiode og det geografiske område. Den øvrige regulering af indgrebet bør ske i politiloven.
  • Det skal undersøges, hvordan der kan sikres en effektiv klageadgang, og hvordan borgerne kan blive gjort bekendt med, at de har været udsat for denne type overvågning.
  • Der skal ikke lagres biometrisk ansigtsdata.

En ordentlig lovgivningsproces

Da politiets anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi er et markant indgreb i vores grundlæggende rettigheder, er det naturligvis vigtigt at sikre en bred og åben demokratisk samtale om fordele og ulemper samt dataetiske overvejelser.

Læs også

Justitia har for nylig udgivet en rapport om udfordringer i vores nuværende lovgivningsproces, hvor vigtige demokratiske beslutninger ofte hastes igennem, uden Folketinget har haft mulighed for at sætte sig grundigt nok ind i lovforslag, som kan være meget omfattende og komplekse. Det kan føre til en ineffektiv parlamentarisk kontrol med både lovforslagets kvalitet og konsekvenser.

Det er derfor meget vigtigt, at man tager hastigheden ud af en kommende lovgivningsproces om politiets brug af ansigtsgenkendelsesteknologi og afsætter god tid til både folketingsbehandlingen og den offentlige høring.

Selvom værktøjet skal afhjælpe en akut situation, og det derfor kan føles som et meget hastende problem, vil konsekvenserne af et forceret og uigennemtænkt lovgivningsarbejde være noget, som vil præge vores demokratiske retsstat i mange år fremover.

Hvad er ansigtsgenkendelsesteknologi?

Ansigtsgenkendelse er software, som analyserer billeder med henblik på at identificere ansigter.

Først anvendes en algoritme til at finde ansigter på et billede (ansigtsopdagelse). Herefter laver algoritmen en biometrisk analyse af ansigtets særlige kendetegn.

Ansigtet er unikt på sammen måde som fingeraftryk, og softwaren kan derfor genkende ansigtet på andet billed- eller videomateriale. I en automatiseret proces og i nogle tilfælde ved hjælp af kunstig intelligens, kan man både i realtid og ved retrospektiv analyse finde udvalgte personer på store mængder af videomateriale.

Det bliver herved muligt hurtigt og effektivt at kortlægge en persons færden i det offentlige rum, for eksempel i forbindelse efterforskning af kriminalitet.


Kilde: 'Ansigtsgenkendelsesteknologi: behov for regulering af politiets anvendelse', Justitia, 2024.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Arent Eiriksson

Direktør, Justitia, advokat, medlem, Dataetisk Råd, Etisk Råd, Borgerretsfonden og SIRI-Kommissionen 4.0
cand.jur. (Københavns Uni. 1996), Master of Public Governance (CBS)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024