Lynetteholmen irriterer fortsat de svenske myndigheder
De svenske myndigheder er skeptiske over for Lynetteholm-projektet i Øresund. Dumpning af slam i havet blev forhindret, men nu vil Sverige have svar på, om og hvordan halvøens blokering af strømmen til Østersøen skal kompenseres.
Johanna Alskog
Redaktør, Miljø og Energi samt Sikkerhed, Altinget SverigeDanmark bygger en ny halvø ved Øresund, der skal huse boliger til 35.000 mennesker. Ifølge de svenske myndigheder er det et problematisk projekt. Fra begyndelsen drejede det dansk-svenske slag sig om, at slam fra opmudringen blev dumpet i havet, som er ophørt.
Nu spekulerer flere svenske miljømyndigheder, ledet af den svenske miljøstyrelse, på, om og hvordan det er meningen, at øens indvirkning på tilstrømningen til Østersøen skal kompenseres.
Blokeringen af vandstrømme kan påvirke ilt og saltholdighed i Østersøen, men de svenske myndigheder sætter spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er hensigten at gennemføre kompensationsforanstaltninger.
"Desuden bemærkes det, at Sverige endnu ikke har fået forelagt, om den foreslåede kompensationsforanstaltning er beregnet til at blive gennemført eller ej, eller nogen begrundelse for dette," skriver Naturvårdsverket (svensk miljøforvaltningsmyndighed, red.) til den svenske miljøstyrelse.
"Da Øresund har været påvirket og i fremtiden kan blive påvirket af flere aktiviteter, er en nulløsning vigtig at fastholde, når det kommer til projekter, der potentielt kan påvirke de nuværende forhold både i Øresund og på større afstande," fortsætter Naturvårdsverket.
Bemærkelsesværdigt at køre på
SMHI (Sveriges Meteorologiske Institut, red.) skriver i sin høringserklæring til Miljøstyrelsen, at det er velkomment, at dumpningen af slam ophører, men at det er bemærkelsesværdigt, at de fortsat vælger ikke at vente på Espoo-høringen med de svenske myndigheder.
Dumpningen begyndte, før høringen var afsluttet, det samme gælder nu med anlæggelsen af Lynetteholmes afgrænsning, som allerede er kommet så langt, at der er risiko for at påvirke forsyningen af salt og ilt til Østersøen, fastslår SMHI syrligt.
"En sådan påvirkning kan have betydning for alle lande omkring Østersøen og burde efter SMHI's mening ikke have været gennemført, før Espoo-høringen var afsluttet," skriver SMHI.
Seks svenske myndigheder deltager i høringsprocessen
De seks myndigheder, der deltager i høringsprocessen, er den svenske miljøstyrelse, den svenske styrelse for hav- og vandforvaltning, det svenske geotekniske institut, SMHI, den svenske transportstyrelse og vandagenturet i den sydlige del af Østersøen. Trafikverket og SGI har ingen indvendinger mod deres udtalelse.