Debat

Komponistforening om dokumentar: Det er ikke nok at juble over, at der kommer flere kvinder i branchen 

Det er uansvarligt at lokke unge talenter ind i en arbejdsverden, hvor de reelt aldrig kan få en lang, bæredygtig karriere, medmindre de groft sagt investerer deres køns- og kropskapital i jobbet. Der er brug for et gennemgående kompetenceløft hos ledere og ansvarshavende i musikbranchen, skriver Juliana Hodkinson.

Vi skal være varsomme med blot at juble over, at der kommer flere og flere kvinder ind i branchen – nye, unge talenter. Mange tror, at dette alene vil rette op på kønsubalancen, skriver Juliana Hodkinson.
Vi skal være varsomme med blot at juble over, at der kommer flere og flere kvinder ind i branchen – nye, unge talenter. Mange tror, at dette alene vil rette op på kønsubalancen, skriver Juliana Hodkinson.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Juliana Hodkinson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er trist, at det først er, når kvinder stiller sig frem med konkrete beretninger om strukturel sexisme og sexchikane, at situationen tages alvorligt.

Sexisme i musikbranchen dokumenterer, hvad mange har sagt i lang tid; at kvinder i musikbranchen fortsat oplever kønsdiskrimination, seksuel chikane og overgreb, begrænsede muligheder, manglende støtte og fragmenterede og marginaliserede netværk.

Det er dog selvfølgeligt godt, hvis det, at kvinder stiller sig frem, fører til, at der nu kan være momentum for at adressere problemer, der har eksisteret og vokset sig større i årtier.

Det er vigtigt, at vi griber det momentum, hvor alle ikke alene taler med hinanden, men taler åbent og samtidigt – og så konkret, som vi tør – om den vedvarende sexisme i branchen, som gør, at der trods gode initiativer og indsatser de senere år for at skabe forandring, fortsat er udbredt kønsskævhed på mange niveauer.

Det er også rigtig godt, at et debatspor om air-time er blevet åbnet op.

Lad os simpelthen høre musikken fra musiklivets kvinder i DR, og ikke kun deres historier.

Læs også

Sexisme i den klassiske del af branchen

Dokumentaren viser, at det fortsat er sådan, at kvinder er mest interessante for branchen, når de er unge og ikke har børn eller familie. Med andre ord, når de er lige så available som de ældre mænd, der er toneangivende i branchen og har indflydelse på kvindernes karriere.

Det er ikke kun i den rytmiske del af musikbranchen, at der er en udpræget sexisme, den eksisterer også i den klassiske del.

Mange vil kunne huske de vidnesbyrd fra sangere og musikere, der kom frem for et par år siden, eller sagen med kulturen omkring DR Pigekoret, hvor mediehuset i en lang årrække år ikke formåede at gribe ind og sikre ordentlige vilkår for de mindreårige piger.

Kvindelige komponister bliver først kommenteret på hår- og øjenfarve, inden der ovehovedet bliver taget stilling til værdien af deres værker.

Juliana Hodkinson
Forkvinde, Dansk Komponistforening

Også kvinder, der komponerer for klassiske instrumenter og til klassiske koncertsale, -foreninger og festivaler er i dag fortsat udsat for de samme mønstre, som dokumentaren afdækker.

Det gælder for eksempel manglende gennemsigtighed i forhold til gate-keeping funktioner, hvor de klassiske musikagenter bestemmer på vegne af deres dirigenter og solister, eller anmeldelser, hvor kvindelige komponister først bliver kommenteret på hår- og øjenfarve, dernæst på personlighedstræk, inden der ovehovedet bliver taget stilling til værdien af deres værker.

Der skal mere til end etiske retningslinjer

Kulturministerens ønske om et adfærdskodeks overser, at langt de fleste organisationer, spillesteder med flere de seneste par år har lavet samværspolitikker, etiske retningslinjer, safe space-principper med videre. Der skal åbenbart meget mere til.

Den britiske House of Commons' komité for kvinder og ligestilling udkom i januar med en rapport om ikke alene sexisme, men ligefrem kvindehad: 'Misogyny in music.'

Den giver et noget stærkere blik på udfordringerne, end man er vant til i Danmark, hvor musikbranchen først inden for de seneste par år har accepteret overhovedet at bruge begrebet 'sexisme' som en konkret beskrivelse af dét, der foregår.

Det går langsomt med at udvikle dansk musik i denne henseende. Det er derfor også godt at se, at Ligestillingsministeriet nu kommer på banen og engagerer sig i sagen.

Læs også

Opråb til undervisnings- og uddannelsessteder

Noget, som dokumentarens udtalelser tydeliggør er, at sexisme begynder tidligt i karrieren, hvor presset er størst, magtforholdene mest ulige, og hvor kvinder har mindst erfaring og netværk at støtte sig til.

Her skal der lyde et særligt opråb til alle undervisnings- og uddannelsessteder, både de statslige og private, som bærer et kæmpe ansvar for diversitet, lige muligheder og et godt fundament for en kunstnerisk karriere.

Vi skal være varsomme med blot at juble over, at der kommer flere og flere kvinder ind i branchen – nye, unge talenter. Mange tror, at dette alene vil rette op på kønsubalancen.

Det er uansvarligt at lokke unge talenter ind i en arbejdsverden, hvor de groft sagt skal investere deres køns- og kropskapital i jobbet.

Juliana Hodkinson
Forkvinde, Dansk Komponistforening

Men ud over at denne metode i bedste fald tager yderligere nogle generationer, før der er rettet op på balancen, kan det kun lykkes at skabe reel balance, hvis de indgroede strukturer, der gør, at kvinder falder fra lige dér, hvor deres karrierer begynder at modne, ryddes af vejen.

Det er uansvarligt at lokke unge talenter ind i en arbejdsverden, hvor de reelt aldrig kan få en lang, bæredygtig karriere, medmindre de groft sagt investerer deres køns- og kropskapital i jobbet.

Der er brug for et gennemgående kompetenceløft hos ledere og ansvarshavende i musikbranchen i forhold til professionelt at håndtere de mange konkrete hændelser og diffuse gråzoner, der opstår.

At ændre den kultur, der muliggør grænseoverskridende adfærd og seksuel chikane, som dokumentaren afdækker, er et ledelsesansvar, og derfor er det afgørende at sætte ind dér.

Vi ser dog heldigvis i forskellige sammenhænge, at publikum og lyttere ikke er nær så biased som de gate-keepere, der er afhængige af indtjening for at bevare deres stillinger. Ud fra det perspektiv kan det være, at status quo slet ikke er vejen til en publikumsucces længere, men at lytterne ønsker udvikling, forandring, og at noget nyt skal ske.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Juliana Hodkinson

Forkvinde, Dansk Komponistforening
Ph.d. musikologi (Københavns Uni. 2006)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024