Kreative virksomheder har svært ved at låne penge

VÆKST: De kreative virksomheder går glip af store vækstmuligheder, fordi de ikke har en forretningsplan, eller fordi bankerne er tilbageholdende med at låne penge ud. Det viser en ny EU-undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort.
De kreative virksomheder har svært ved at låne penge fra bankerne, viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.
De kreative virksomheder har svært ved at låne penge fra bankerne, viser en ny undersøgelse fra EU-Kommissionen.Foto: www.colourbox.com
Per Bang Thomsen
Kreative og kulturelle virksomheder rundt om i Europa løber ofte panden mod muren, når de skal låne penge i banken til nye forretningseventyr.

Det viser en ny undersøgelse, som EU-Kommissionen netop har offentliggjort.

Mange banker er nemlig tilbageholdende med at låne penge ud til virksomhederne, fordi der mangler sikkerhed for lånene.

Derudover ved mange virksomhedsejere ikke, hvordan man skruer en brugbar forretningsplan sammen.
60 procent af de adspurgte virksomheder har eksempelvis ikke en forretningsplan, og det er med til at lægge en dæmper på udviklingen i den kreative sektor.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kultur

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024