Debat

Producentforeningen: Nyt spilinstitut skal udvikle en klar kulturel strategi for støtten til de digitale spil

Branchen har for længst vist, at den kan klare sig kommercielt. Nu kan spilinstituttet med målrettet støtte til udvikling og produktion af spil være med til at sikre, at danskerne får mulighed for at spille endnu flere danske spil – spil med danske værdier, skriver Jørgen Ramskov.

Især børn og unge har alt for ringe adgang til danske spil. Faktisk viser undersøgelser, at kun to procent af de spil, børn og unge mellem ni og 15 år spiller, er danske, skriver Jørgen Ramskov.
Især børn og unge har alt for ringe adgang til danske spil. Faktisk viser undersøgelser, at kun to procent af de spil, børn og unge mellem ni og 15 år spiller, er danske, skriver Jørgen Ramskov.Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Jørgen Ramskov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er grund til at ønske et stort og velfortjent tillykke til den danske spilindustri efter nogle hektiske måneder.

Først kom finansloven i efteråret 2023 med en bevilling til et nyt institut for spiludvikling, i foråret indgik Producentforeningen og de danske spilproducenter en lykkelig skilsmisse, så spilproducenterne nu stifter deres egen branche- og interesseorganisation – Games Denmark – og i maj måned præsenterede kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) så det nye spilinstitut og dets bestyrelse.

Det er den foreløbige kulminination på en fantastisk udvikling for den danske spilbranche. Den har længe været en stærk kommerciel vækstmotor med en imponerende eksport, sådan som det er dokumenteret i de årlige publikationer "Danske Indholdsproducenter."

En af de væsentlige opgaver for spilinstituttets bestyrelse og kommende direktør er at udvikle en klar kulturel strategi for støtten til de digitale spil.

Jørgen Ramskov
Direktør, producentforeningen

Med dannelsen af spilinstituttet under Kulturministeriet kommer nu også en politisk anerkendelse af de digitale spils kulturelle betydning.

Spil med danske værdier
At fastholde og udvikle netop det element bliver et af instituttets vigtigste opgaver. Branchen har for længst vist, at den kan klare sig kommercielt. Nu kan spilinstituttet med målrettet støtte til udvikling og produktion af spil være med til at sikre, at danskerne får mulighed for at spille endnu flere danske spil – spil med danske værdier.

Danskerne har nemlig for længst taget de digitale spil til sig – på tværs af alder. Men især børn og unge har alt for ringe adgang til danske spil. Faktisk viser undersøgelser, at kun to procent af de spil, børn og unge mellem ni og 15 år spiller, er danske.

Det har været en helt naturlig del af dansk kulturpolitik at sikre, at vi som danskere har adgang til et varieret udbud af danske film – støttet af Det Danske Filminstitut. Netop fordi det er vigtigt, at vi ser film, der spejler vores sprog, vores kultur, historie og værdier.

Det bør naturligvis også gælde for et kulturprodukt med en udbredelse som de digitale spil. Derfor er en af de væsentlige opgaver for spilinstituttets bestyrelse og kommende direktør at udvikle en klar kulturel strategi for støtten til de digitale spil.

Læs også

Men det er bestemt ikke den eneste opgave, der venter. Digitale spil har med rette været anklaget for at have meget lidt transparente forretningsmodeller og afhængighedsskabende algoritmer. Heldigvis har danske spilproducenter generelt en høj etisk standard, og spilinstituttet kan med sit udviklingsarbejde og en klar støttepolitik sikre, at den position fastholdes og udvikles. Der er meget stor og berettiget fokus på vores skærmforbrug og skærmafhængighed.

Et spilinstitut der understøtter stærke danske fortællinger, og spil, der tager deres ansvar alvorligt, kan kun blive en gevinst for de danske spilproducenter. Også kommercielt.

Nye talenter skal sikres viden om publikum, forretningsudvikling, markedsføring, så vi får nye virksomheder, der både kan producere danske spil i høj kvalitet og overleve og vokse.

Jørgen Ramskov
Direktør, producentforeningen

Dansk talentudvikling
Sidst men ikke mindst bør spilinstituttet også fokusere på talentudviklingen i den danske spilbranche. Spilbranchen er globaliseret og præget af store internationale selskaber, og de seneste år har vi set mange store udenlandske opkøb af succesrige danske spilproducenter. Det er en god udvikling, som viser, at danske spilproducenter har kreativitet, talent og forretningssans.

Men det er samtidig nødvendigt, at der hele tiden skabes rum for nye talenter, for nye og uafhængige producenter. Det kommer ikke af sig selv. Støtten til det enkelte unikke spil skal følges op. De nye talenter skal sikres viden om publikum, forretningsudvikling, markedsføring, så vi får nye virksomheder, der både kan producere danske spil i høj kvalitet og overleve og vokse.

Der er nok at tage fat på for det nye spilinstitut, men heldigvis også et stærkt fundament i en branche, der er så klar til at møde de nye udfordringer og muligheder, der ligger i instituttet.

Så er der lige den med navnet. Heldigvis står "Nimbi GameLab" ikke alene – lige efter følger ordene "- Danmarks Institut for Spiludvikling." Det vil spare det nye instituts medarbejdere for mange forklaringer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Ramskov

Afgående direktør, Producentforeningen (1/8-2024), formand for Copenhagen Film Fund og Teater Grob
journalist (DJH 1988)

Jakob Engel-Schmidt

Kulturminister, MF (M)
officer af reserven (Kongens Artilleriregiment 2003), cand.merc. i international business (CBS 2010)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024