Debat

Spiludvikler: Nyt spilinstitut skal få verdens vigtigste kunstform til at eksplodere i Danmark

Vi har for første gang fået et spilinstitut i Danmark, og det har vi fordi spil kan en masse, som ingen andre kunstformer kan, og fordi, vi skal have meget mere af netop det, skriver Esben Kjær Ravn.

I Danmark har vi allerede spillets Beyoncé, Paul Auster og James Bond. Eksempelvis Ghost Ship Games' 'Deep Rock Galactic,' der uden at blinke har flyttet fantasy til det ydre rum og henrykket et stadigt voksende million-publikum, skriver Esben Kjær Ravn.
I Danmark har vi allerede spillets Beyoncé, Paul Auster og James Bond. Eksempelvis Ghost Ship Games' 'Deep Rock Galactic,' der uden at blinke har flyttet fantasy til det ydre rum og henrykket et stadigt voksende million-publikum, skriver Esben Kjær Ravn.Foto: Pressebillede/Ghost Ship Games
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har undergået et kunsthistorisk paradigmeskifte, som vi ikke taler nok om: Spillet har gjort alle andre kunstformer til delelementer i sit udtryk og gjort spilleren til unik hovedaktør, hver gang et spil opleves.

Og så leverer spil bare helt nye måder at opleve kunst på.

I et spil kan du bruge 50 timer med stor glæde, før du har besluttet dig for, om det er noget for dig. Og så er du kun en fjerdedel gennem oplevelsen.

I et andet spil kan du have prøvet hele oplevelsen på kun tre minutter, men spille det med samme glæde efter 50 timer som efter de første tre minutter.

I et tredje spil lever du med hundredetusindvis af andre spillere på tværs af kloden i over ti år, får virkelige venner, ægtefæller, børn, bliver skilt og spiller videre, mens I udvikler spillet med skaberne, og det vokser op mellem jer.

Læs også

Den største kunstneriske udvikling

Spil indeholder levende billeder, musik, skulpturer, malerier, medmennesker, lyskunst, interaktion, teknologi, modstandere, brugerskabelse, animationer, forhindringer, film, skub, skuespil, død, dans, stemmer, liv og sang i en evig foranderlighed fra det mindste til det største spil og hver eneste gang, du spiller det.

Du kan ligesom med al anden kunst være lynende uenig om godt og skidt, men du kan ikke rykke det faktum, at spillet er vor tids største kunstneriske udvikling.

Det har skabt et medieskred, der har flyttet og flytter kunstopleverne over i spil med en helt uhørt succes uanset alder og køn.

Spillet skaber kunstoplevelse med en kraft og en intensitet, vi ikke har set før i kunsthistorien.

Spillet har gjort alle andre kunstformer til delelementer i sit udtryk.

Esben Kjær Ravn
Adm. direktør og stifter af spilfirmaet, Kong Orange

Når du spiller, bliver du større, uanset om du taber, vinder, erobrer, græder, grinder eller griner.

Desto bedre spillet, desto mere vokser du.

Derfor har vi fået et spilinstitut i Danmark.

Danske spil har meget at byde på

Vi har også fået det, fordi vi allerede har spillets Beyoncé, spillets Paul Auster og spillets James Bond i Danmark. Vi har bare ikke fået det fortalt til hinanden, så vi forstår det.

Og ja, du må gerne brokke dig over parallellerne, så længe du blot anerkender, at 'Subway Surfers' har turneret alle verdens storbyer i over et årti og er det mest downloadede spil i historien med 4.000.000.000 (ja, ni nuller) af slagsen.

Arnt Jensen og Playdead har med Limbo og Inside skabt raffinerede og langsomme kunstneriske nybrud i øjenhøjde med kæmpe fanskarer over hele kloden, og så har Hitman stået for en endeløs serie af højspændt action, der blot bliver ved at tiltrække nye generationer af spillere, der tager den skaldede agent til sig i millionvis.

Læs også

Og senest har Triband lagt fra land med noget der umiskendeligt begynder at ligne spilhistoriens variant af Buster Keatons 'Oeuvre' med deres virtuose design-overskud i 'What The Golf', 'Bat' og 'Car'.

Bedtime Games har slået en skrue helt løs med de stort anlagte musicals i 'Figment'-serien, der ikke lader Phantom Of The Opera noget tilbage. Og Ghost Ship har med deres 'Deep Rock Galactic' uden at blinke flyttet fantasy til det ydre rum og henrykket et stadigt voksende million-publikum med deres mine-dværge-imperium i lighed med andre store kulturelle milepæle i fantasy-kulturen.

Startskuddet til en dansk spil-industri

Men vi kan ikke kun lave spil-kiosk-baskere, vi kan også skabe nogle af de fineste og mest poetiske, provokerende og sindssyge oplevelser, du kan få på spil uanset, om de rammer det store publikum eller ej.

Jorden er gødet, og spilinstituttet skal være en dygtig og ydmyg gartner.

Esben Kjær Ravn
Adm. direktør og stifter af spilfirmaet, Kong Orange

'Rytmos', 'The Forest Quartet' og 'Felix The Reaper' er vidt forskellige musikfyldte spiloplevelser. Du kan finde feministisk post punk hos det hedengangne 'TrippleTopping'.

Familiebiografisk spionhistorie hos 'Those Eyes'. Og så er undertegnede selv i gang med at sammensmelte spillets platform-genre med stop motion i en co-produktion mellem Kong Orange, Wired Fly og digteren Morten Søndergaard.

Derfor har vi fået et spilinstitut, Nimbi GameLab - Danmarks Spilinstitut.

Og nu skal vi bruge det spilinstitut til at opløfte alt det til en meget større og evigt simrende spilmenu, og tilsætte endeløse ukendte og kendte ingredienser i nye blandinger.

Vi skal ikke sætte på formel eller indskrænke os, men vi skal gro vildt som kunstform og medie i Danmark, så den, der skal skrive denne hyldest om ti år, er nødt til at gange den med noget ubegribeligt og stort, for at den er dækkende.

Jorden er gødet, og spilinstituttet skal være en dygtig og ydmyg gartner i det spil-buskads, vi skal sikre får lov at eksplodere som en vildtvoksende urskov.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024