Debat

V: Kultur og erhvervsliv skal flettes sammen

DEBAT: Der ligger et kæmpe vækstpotentiale og venter, hvis vi får kulturen, de kreative erhverv og erhvervslivet til at spille bedre sammen, skriver nyvalgt kulturordfører Britt Bager (V). 

Kultur og erhvervsliv skal spille bedre sammen, skriver den nyvalgte kulturordfører, Britt Bager (V)
Kultur og erhvervsliv skal spille bedre sammen, skriver den nyvalgte kulturordfører, Britt Bager (V)Foto: Folketinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Britt Bager (V)
Kulturordfører 

Vi skal være dygtigere til at udbrede erhvervssucceserne inden for dansk design og arkitektur, mode og nordisk mad til andre kulturelle områder.

Britt Bager
Kulturordfører

Samspillet mellem kultur og erhvervsliv er de senere år blevet mere og mere aktuelt. Dels gennem øgede vækstrater for virksomheder inden for de kreative erhverv. Dels gennem det almindelige erhvervslivs mulighed for øget indtjening gennem produktudvikling, der baserer sig på kultur, oplevelser og kreative kompetencer.

Fakta
En ny, blå regering varsler nye tider på kulturområdet.

Kulturdebatten benytter anledningen og stiller en række nye kulturordførere og centrale kulturaktører spørgsmålet: "Hvilke forventninger har I til den nye Venstre-regering, og hvilken sag, mener I, skal øverst på kulturdagsordenen?

Som kulturordfører for det, jeg betegner som et erhvervsvenligt parti, mener jeg, at det vil være naturligt at have fokus på de erhvervsmæssige aspekter af kulturpolitikken. Kreative idéer og kompetencer kan være afgørende for fremtidens vækst, hvis de tænkes rigtigt ind.

Hvis man får kulturen, de kreative erhverv og erhvervslivet til at spille sammen, ligger der et kæmpepotentiale og venter. Heri ligger også mulighen for et kulturliv, der for fremtiden i højere grad formår at løfte sin egen vægt, og netop derfor er det et meget vigtigt potentiale at grave dybere ned i.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Uudnyttet potentiale 
Jeg tror, at mange mennesker har den holdning, at kunst og kultur er noget, man benytter sig af i fritiden. Men der findes meget andet end finkultur. Der er alt fra idræt, medier, arkitektur, mode og design. Alle disse delelementer af kulturen er, samlet set, med til at præge samfundet. Der ligger nogle værdier og en sammenhængskraft i kulturen, som – hvis vi bruger dem rigtigt – kan præge den samfundsmæssige udvikling. Det kræver, at kulturen i fremtiden laver anderledes partnerskaber med erhvervslivet, som kan være med til at drive innovation. Lige netop her ligger der et stort og uudnyttet potentiale.

De kreative erhverv udgør cirka 6-7 procent af dansk økonomi og beskæftiger i alt ca. 85.000 mennesker inden for blandt andet møbler, design og mode. Herudover bidrager de kreative erhverv til udvikling og vækst i resten af dansk erhvervsliv. For eksempel er dansk design og arkitektur anerkendt over hele verden, og mode og beklædning er blandt vores største eksporterhverv.

Derfor skal vi fokusere på initiativer, der forener kunsten og kulturen med erhvervslivet. Vi skal være dygtigere til at udbrede erhvervssucceserne inden for dansk design og arkitektur, mode og nordisk mad til andre kulturelle områder. Det kan blandt andet ske ved at lave en fælles strategi for markedsføring og branding af erhvervsliv og kultur. Desuden er det oplagt at arbejde videre med det punkt fra ”vækstplan for kreative erhverv og design fra februar 2013”, der beskriver, at Danmark skal være et internationalt vækstcenter for arkitektur, mode og design.

Bedre rammevilkår for kreative erhverv
I denne regeringsperiode vil jeg arbejde på, at vi får søsat flere initiativer, hvor der er øget fokus på, hvordan man kan forbedre rammevilkårene for de kreative erhverv. Det kan ske på flere måder.

Internationalt kan vi lære af vores naboland Norge. Her har man f.eks. ”Innovasjon Norge”, som er en institution, som arbejder for nyskabelse og udvikling inden for blandt andet selvstændige erhvervsvirksomheder, landdistrikter og turismeområdet, alle områder med vækstpotentiale, herunder altså også de kreative erhverv. Det kan også ske i de lokale miljøer, hvor borgerne kan indgå i samarbejder med lokale erhvervsdrivende, lokale kunstnere og kommuner om forskellige kreative projekter.

Bruger vi de kreative kompetencer rigtig og får styrket samarbejdet mellem erhvervslivet og kulturen, er vækstpotentialet enormt. Igennem nye samarbejder kan kulturen være med til at skabe nye løsninger og vise nye veje for samfundets udvikling. Det er ingen kunst at tilføre flere midler til kulturen. Det er derimod en kunst at skabe et kulturmiljø, hvor kunsten og kulturlivet i højere grad formår at løfte sig selv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Britt Bager

Seniorrådgiver, Kraka Advisory, fhv. MF (K), fhv. politisk ordfører 2018-19 (V), fhv. statsrevisor 2018-21
master i journalistik (SDU 2011), cand.jur. (Aarhus Uni. 2012), cand.soc. (CBS 2013)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024