Skibsfarten udleder lige så mange drivhusgasser som hele Tyskland: Skal bruge op til 200 energiøer for at blive grøn
Skibsfarten skal kæmpe hårdt mod både fly, lastbiler og den tunge industri for at få fat i grøn strøm og grønne brændsler. Det kan reelt blive en stopklods for den grønne omstilling til havs, lyder bekymringen.
![I denne uge sender Mærsk verdens første metanol-skib ud på sin jomfrurejse. Skibet døbes af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i København torsdag. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/273174/114427.jpg)
![Andreas Arp](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5173-andreas-arp-2-48.jpg)
Andreas Arp
Journalist og redaktørDer skal svimlende mængder grøn strøm til, hvis de 300 millioner ton bunkerolie, som den globale skibsfart brænder af hvert år, skal skiftes ud af hensyn til klimaet.
Skal shippingbranchen i stedet sejle på grøn metanol, vil det kræve en vedvarende energikapacitet på mellem 1.500 og 2.000 gigawatt. Det svarer til op mod 200 energiøer med en kapacitet på ti gigawatt hver.
Det er rigtig vigtigt at reducere udledningerne fra skibsfarten, og derfor skal skibene til at sejle på andet end de fossile brændsler, som de stadig bruger i vidt omfang i dag,
Peter Møllgaard
Formand, Klimarådet