Skibsfarten udleder lige så mange drivhusgasser som hele Tyskland: Skal bruge op til 200 energiøer for at blive grøn

Skibsfarten skal kæmpe hårdt mod både fly, lastbiler og den tunge industri for at få fat i grøn strøm og grønne brændsler. Det kan reelt blive en stopklods for den grønne omstilling til havs, lyder bekymringen.

I denne uge sender Mærsk verdens første metanol-skib ud på sin jomfrurejse. Skibet døbes af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i København torsdag. 
I denne uge sender Mærsk verdens første metanol-skib ud på sin jomfrurejse. Skibet døbes af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i København torsdag. Foto: Maersk/Reuters/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Der skal svimlende mængder grøn strøm til, hvis de 300 millioner ton bunkerolie, som den globale skibsfart brænder af hvert år, skal skiftes ud af hensyn til klimaet.

Skal shippingbranchen i stedet sejle på grøn metanol, vil det kræve en vedvarende energikapacitet på mellem 1.500 og 2.000 gigawatt. Det svarer til op mod 200 energiøer med en kapacitet på ti gigawatt hver.

Det er rigtig vigtigt at reducere udledningerne fra skibsfarten, og derfor skal skibene til at sejle på andet end de fossile brændsler, som de stadig bruger i vidt omfang i dag,

Peter Møllgaard
Formand, Klimarådet

Altinget logoMaritim
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget maritim kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024