Lobbyer vil have nulemissionszoner udskudt: "Erhvervslivet skal have tid til at forberede sig"

Regeringen lægger op til, at nye nulemissionszoner skal kunne oprettes med 12 måneders varsel. Det er for kort tid til, at erhvervslivet kan nå at omstille sig, advarer DI Transport og Dansk Erhverv. 

DI Transports Karsten Lauritzen og Dansk Erhvervs Jesper Kronborg advarer imod en forhastet implementering af nulemissionszoner i kommunerne. 
DI Transports Karsten Lauritzen og Dansk Erhvervs Jesper Kronborg advarer imod en forhastet implementering af nulemissionszoner i kommunerne. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Nulemissionszonerne har været længe undervejs.

Men nu ser det endelig ud til, at kommunerne snart får mulighed for at lukke dele af deres byrum af for biler og andre køretøjer med forbrændingsmotor.

Regeringen har nemlig netop haft et lovforslag i høring, der skal give kommunerne mulighed for at indføre én nulemissionszone hver med gyldighed fra 2026.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024