Lobbyer vil have nulemissionszoner udskudt: "Erhvervslivet skal have tid til at forberede sig"
Regeringen lægger op til, at nye nulemissionszoner skal kunne oprettes med 12 måneders varsel. Det er for kort tid til, at erhvervslivet kan nå at omstille sig, advarer DI Transport og Dansk Erhverv.
![DI Transports Karsten Lauritzen og Dansk Erhvervs Jesper Kronborg advarer imod en forhastet implementering af nulemissionszoner i kommunerne. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/282442/125655.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørNulemissionszonerne har været længe undervejs.
Men nu ser det endelig ud til, at kommunerne snart får mulighed for at lukke dele af deres byrum af for biler og andre køretøjer med forbrændingsmotor.
Regeringen har nemlig netop haft et lovforslag i høring, der skal give kommunerne mulighed for at indføre én nulemissionszone hver med gyldighed fra 2026.