International aftale skal sikre regulering af skibes CO2-udledning

NYHED: Klima- og energiministeren står fast på international aftale om regulering af skibsfartens CO2-udledning. Oppositionen er uenig.
Klima- og energiministeren var i går kaldt i samråd af oppositionen.
Klima- og energiministeren var i går kaldt i samråd af oppositionen.Foto: Dampskibsselskabet Norden A/S.
Linea Sanderbo Kürstein

Indtil for nylig kan man roligt sige, at der ikke har været synderlig fremdrift i IMO. Det ser heldigvis ud til at ændre sig. Inden for det seneste års tid er der kommet langt mere fokus på denne sag i IMO.

Connie Hedegaard (K)
Klima- og energiminister

Reguleringen af skibsfartens CO2-udledning skal IMO (Internationale Maritime Organisation) stå for, mener klima-og energiminister Connie Hedegaard (K). Nej, tiden er løbet fra at vente på IMO, siger oppositionen. Det var essensen af diskussionen på gårsdagens samråd.

Skibsfart er international. Derfor skal der en international løsning til at løse reguleringen af skibenes CO2-udledning, mener Connie Hedegaard. 

SF havde indkaldt til samråd for at få svar på, hvilke initiativer klima- og energiministeren ville tage for at regulere skibenes CO2-udledning, der har vist sig at være langt større end hidtil antaget. SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr kalder den manglende internationale regulering for "internationalt anarki":

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024