Strammere miljøzoner skal give ren luft
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/129812/4314.jpg)
![Anders Jerking](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4601-anders-jerking-2-48.jpg)
Anders Jerking
RedaktionschefArbejdet tager længere tid, end jeg havde håbet. Men regeringen tager inden jul stilling til indførelsen af renluftzoner i de større danske byer.
Ida Auken (SF)
Miljøminister
For at sikre renere luft skal miljøzonen i København strammes, så den også omfatter personbiler og varebiler.
Det foreslår regeringens Trængselskommission, som torsdag afleverede sin rapport.
"Ved at stille krav om, hvilke biler der må køre i byen, kan vi forbedre luftkvaliteten, hvor grænseværdierne for luftforurening i dag bliver overskredet," siger Susanne Krawack, chefkonsulent i tænketanken Concito og medlem af Trængselskommissionen.
Trængselskommissionen anbefalinger i fht. miljøzoner:
At den eksisterende miljøzone i København og Frederiksberg med henblik på at leve op til kravene i EUs luftkvalitetsdirektiv i alle tilfælde udvides til at omfatte varebiler og personbiler.
At kommunerne og staten drøfter en model for dynamiske miljøzoneordninger for busser og lastbiler samt for person- og varebiler, som omfatter de dele af hovedstadsområdet, der ikke er omfattet af den eksisterende miljøzoneordning.