16. maj 2024 kl. 08.00Ministersvar
Dennis Flydtkjær svarer Morten Dahlin
Dennis Flydtkjær (DD) spørger ministeren for byer og landdistrikter, Morten Dahlin, om teknisk bistand til at ændringsforslag, der sikrer, at ministeren ikke får beføjelse til at udpege energiparker, men så det derimod alene er kommunerne, der har denne beføjelse m.v.
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 166, Spørgsmål 3
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at ministeren ikke får beføjelse til at udpege energiparker, men så det derimod alene er kommunerne, der har denne beføjelse, og at kommunerne i stedet kan søge om dispensation ved ministeren i sager om f.eks. sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen, fredninger, fredskovspligten og stenog jorddiger?
Svar fra torsdag den 16. maj 2024
Som teknisk bistand vedlægges udkast til ændringsforslag, hvor kommunerne tillægges beføjelsen til at udpege energiparker.
Spørgeren har endvidere ønsket teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorefter ”kommunerne i stedet kan søge om dispensation ved ministeren i sager om f.eks. sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen, fredninger, fredskovspligten og sten- og jorddiger”.
En sådan ordning rejser nogle retlige og praktiske spørgsmål, der er beskrevet nedenfor, som bevirker, at det på det aktuelle grundlag ikke umiddelbart er muligt at imødekomme ønsket om teknisk bistand til det nævnte ændringsforslag. Der er derfor ikke vedlagt udkast til ændringsforslag, der omfatter denne ordning.
Med regeringens lovforslag foreslås ikke en ændring af, hvilken myndighed der i udgangspunktet har kompetencen til at meddele de nødvendige tilladelser og dispensationer efter de i spørgsmålet nævnte regler. Kompetencen vil således fortsat i de fleste tilfælde være tillagt kommunerne selv (sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen og sten- og jorddiger) samt Miljøministeriet (fredskovspligt) og Fredningsnævnet (fredninger).
Derudover vil det sædvanligvis være den borger eller virksomhed, der ønsker en dispensation til et projekt, der ansøger om en sådan. Med den ordning, der ønskes teknisk bistand til, vil borgeren/virksomheden kunne miste adgangen til at søge om dispensation, hvis denne i stedet tillægges kommunalbestyrelsen.
Frederiksholms Kanal 21 1220 København K www.km.dk Telefon 3392 3390 e-post [email protected]
Akt nr.: 398024 Dato: 16. maj 2024 Jeg bemærker i øvrigt, at regeringens lovforslag indeholder en lempet retlig ramme for dispensationer m.v. til konkrete projekter til realisering af en energipark. Lempelsen følger allerede som en central konsekvens af udpegningen og forudsætter ikke efter lovforslaget en efterfølgende afgørelse om, hvorvidt der skal gælde en lempet retlig ramme for et konkret projekt til realisering af en energipark.
Jeg kan ikke støtte ændringsforslag, der skal muliggøre de ordninger, som spørgeren ønsker.
Akt nr.:
Side 2 Morten Dahlin / Karin Ellen Kragshave titlen ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af lovens titel som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Akt nr.:
stk. 1 ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af lovens formål som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpestk. 1 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter kan med kommunalbestyrelsens tilslutning fastsætte regler om et areals anvendelse som energipark« til: »Kommunalbestyrelsen kan udpege et areal som energipark«. stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalstk. 3 ændres to steder »Ministeren for byer og landdistrikter« til:
»Kommunalbestyrelsen«. stk. 4 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«, og »regler udstedt« ændres til: »udpegningen«.
[Ændring kompetence til at tillægge udpegning virkning som kommuneplan som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
stk. 1 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af forpligtelse til at indkalde forslag til arealer som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
8) tk. 3 udgår.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Ophævelse af krav om kommunal redegørelse som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at fastsætte frist for høring som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 6 10) rdene »Kommunalbestyrelsen og regionsrådet« ændres til: »Regionsrådet«.
[Forpligtelse til at lade kommunalbestyrelsen udtale sig udgår som konsekvens stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at fastsætte frist for høring som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 8 12) rdene »Ministeren for byer og landdistrikter« ændres til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence i forbindelse med ændringer i en udpegning som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Akt nr.:
Side 5 Til § 10 13) rdene »Ministeren for byer og landdistrikter« ændres til: »Kommunalbestyrelsen«, og »fastsætte regler om« ændres til: »bestemme«.
[Ændringer af kompetence til at gøre undtagelse fra § 11 a, stk. 8, i lov om planlægning som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 15 14) aragraffen udgår.
[Ophævelse af bestemmelse om kommunernes oplysningspligt som konse§ 11, stk. 4, nr. 7, ændres »regler udstedt«
§ 13, stk. 1, nr. 8, ændres »regler udstedt«
§ 19, stk. 3, ændres »regler udstedt« til: »udpegninger«, og »statsligt« ændres til: »kommunalt«.
[Konsekvens af de foreslåede ændringer af lovens titel og § 3]
18) r. 5 udgår.
[Regel om ministeren for byer og landdistrikters indsigelse over for kommuneplaner, der ikke er i overensstemmelse med udpegning af energipark, udgår, da disse efter den foreslåede ændring til § 3 udpeges af kommunen]
§ 50, stk. 1, 2. pkt., ændres »statsligt« til:
»kommunalt«.
§ 65, stk. 3, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation som konsekvens af ændring af lovens titel]
§ 6, stk. 4, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
§ 38, stk. 3, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation fra § 11, stk. 1, i lov om skove som § 5 a, stk. 3, ændres »regler fastsat« til: »udpegninger«, og »statsligt« ændres til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om råstofplanens forhold til anden regulering som konsekvens af ændringer af lovens titel og af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
§ 29 j, stk. 2, 2. pkt., ændres »statsligt« til:
»kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation i museumsloven som konsekvens af ændring af lovens titel]
Side 7 Bemærkninger Til nr. 1 Som konsekvens af ændringsforslaget til lovforslagets § 3, stk. 1, hvorefter det skal være kommunalbestyrelsen, der udpeger energiparker, foreslås lovens titel ændret til lov om kommunalt udpegede energiparker.
Da kommunalbestyrelsen ikke kan fastsætte regler, foreslås dette ændret til, at kommunalbestyrelsen udpeger en energipark.
Til nr. 2 Ændringen foreslås som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker.
Til nr. 3 Det foreslås, af lovforslagets § 3, stk. 1, ændres, så kommunalbestyrelsen kan udpege et areal som energipark.
Til nr. 4-24 Ændringerne foreslås som konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og
Spørgeren har endvidere ønsket teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorefter ”kommunerne i stedet kan søge om dispensation ved ministeren i sager om f.eks. sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen, fredninger, fredskovspligten og sten- og jorddiger”.
En sådan ordning rejser nogle retlige og praktiske spørgsmål, der er beskrevet nedenfor, som bevirker, at det på det aktuelle grundlag ikke umiddelbart er muligt at imødekomme ønsket om teknisk bistand til det nævnte ændringsforslag. Der er derfor ikke vedlagt udkast til ændringsforslag, der omfatter denne ordning.
Med regeringens lovforslag foreslås ikke en ændring af, hvilken myndighed der i udgangspunktet har kompetencen til at meddele de nødvendige tilladelser og dispensationer efter de i spørgsmålet nævnte regler. Kompetencen vil således fortsat i de fleste tilfælde være tillagt kommunerne selv (sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen og sten- og jorddiger) samt Miljøministeriet (fredskovspligt) og Fredningsnævnet (fredninger).
Derudover vil det sædvanligvis være den borger eller virksomhed, der ønsker en dispensation til et projekt, der ansøger om en sådan. Med den ordning, der ønskes teknisk bistand til, vil borgeren/virksomheden kunne miste adgangen til at søge om dispensation, hvis denne i stedet tillægges kommunalbestyrelsen.
Frederiksholms Kanal 21 1220 København K www.km.dk Telefon 3392 3390 e-post [email protected]
Akt nr.: 398024 Dato: 16. maj 2024 Jeg bemærker i øvrigt, at regeringens lovforslag indeholder en lempet retlig ramme for dispensationer m.v. til konkrete projekter til realisering af en energipark. Lempelsen følger allerede som en central konsekvens af udpegningen og forudsætter ikke efter lovforslaget en efterfølgende afgørelse om, hvorvidt der skal gælde en lempet retlig ramme for et konkret projekt til realisering af en energipark.
Jeg kan ikke støtte ændringsforslag, der skal muliggøre de ordninger, som spørgeren ønsker.
Akt nr.:
Side 2 Morten Dahlin / Karin Ellen Kragshave titlen ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af lovens titel som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Akt nr.:
stk. 1 ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af lovens formål som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpestk. 1 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter kan med kommunalbestyrelsens tilslutning fastsætte regler om et areals anvendelse som energipark« til: »Kommunalbestyrelsen kan udpege et areal som energipark«. stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalstk. 3 ændres to steder »Ministeren for byer og landdistrikter« til:
»Kommunalbestyrelsen«. stk. 4 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«, og »regler udstedt« ændres til: »udpegningen«.
[Ændring kompetence til at tillægge udpegning virkning som kommuneplan som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
stk. 1 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af forpligtelse til at indkalde forslag til arealer som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
8) tk. 3 udgår.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Ophævelse af krav om kommunal redegørelse som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at fastsætte frist for høring som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 6 10) rdene »Kommunalbestyrelsen og regionsrådet« ændres til: »Regionsrådet«.
[Forpligtelse til at lade kommunalbestyrelsen udtale sig udgår som konsekvens stk. 2 ændres »Ministeren for byer og landdistrikter« til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at fastsætte frist for høring som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 8 12) rdene »Ministeren for byer og landdistrikter« ændres til: »Kommunalbestyrelsen«.
[Ændring af kompetence i forbindelse med ændringer i en udpegning som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Akt nr.:
Side 5 Til § 10 13) rdene »Ministeren for byer og landdistrikter« ændres til: »Kommunalbestyrelsen«, og »fastsætte regler om« ændres til: »bestemme«.
[Ændringer af kompetence til at gøre undtagelse fra § 11 a, stk. 8, i lov om planlægning som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
Til § 15 14) aragraffen udgår.
[Ophævelse af bestemmelse om kommunernes oplysningspligt som konse§ 11, stk. 4, nr. 7, ændres »regler udstedt«
§ 13, stk. 1, nr. 8, ændres »regler udstedt«
§ 19, stk. 3, ændres »regler udstedt« til: »udpegninger«, og »statsligt« ændres til: »kommunalt«.
[Konsekvens af de foreslåede ændringer af lovens titel og § 3]
18) r. 5 udgår.
[Regel om ministeren for byer og landdistrikters indsigelse over for kommuneplaner, der ikke er i overensstemmelse med udpegning af energipark, udgår, da disse efter den foreslåede ændring til § 3 udpeges af kommunen]
§ 50, stk. 1, 2. pkt., ændres »statsligt« til:
»kommunalt«.
§ 65, stk. 3, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation som konsekvens af ændring af lovens titel]
§ 6, stk. 4, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
§ 38, stk. 3, ændres »statsligt« til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation fra § 11, stk. 1, i lov om skove som § 5 a, stk. 3, ændres »regler fastsat« til: »udpegninger«, og »statsligt« ændres til: »kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om råstofplanens forhold til anden regulering som konsekvens af ændringer af lovens titel og af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker]
§ 29 j, stk. 2, 2. pkt., ændres »statsligt« til:
»kommunalt«.
[Ændring af bestemmelse om dispensation i museumsloven som konsekvens af ændring af lovens titel]
Side 7 Bemærkninger Til nr. 1 Som konsekvens af ændringsforslaget til lovforslagets § 3, stk. 1, hvorefter det skal være kommunalbestyrelsen, der udpeger energiparker, foreslås lovens titel ændret til lov om kommunalt udpegede energiparker.
Da kommunalbestyrelsen ikke kan fastsætte regler, foreslås dette ændret til, at kommunalbestyrelsen udpeger en energipark.
Til nr. 2 Ændringen foreslås som konsekvens af at kommunalbestyrelsen udpeger energiparker.
Til nr. 3 Det foreslås, af lovforslagets § 3, stk. 1, ændres, så kommunalbestyrelsen kan udpege et areal som energipark.
Til nr. 4-24 Ændringerne foreslås som konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og