Debat

Knud Aarup: En offentlig finansieringsmodel kan føre til total statslig kontrol af civilsamfundet

Civilsamfundet kan kun handle på tværs af velfærdsstaten, når den råder over midler, som ikke stammer fra det offentlige. Derfor er der rigtig god grund til at være på vagt, når der tales om offentlig finansiering af civilsamfundet, skriver Knud Aarup. 

Måske er det på tide, at vi lader skellene falde fra øjnene og indser, at også i Danmark spiller staten en rolle som en rå politisk og administrativ magt. Derfor er der rigtig god grund til at være på vagt, når der tales om offentlig finansiering af civilsamfundet, skriver Knud Aarup.
Måske er det på tide, at vi lader skellene falde fra øjnene og indser, at også i Danmark spiller staten en rolle som en rå politisk og administrativ magt. Derfor er der rigtig god grund til at være på vagt, når der tales om offentlig finansiering af civilsamfundet, skriver Knud Aarup.Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Knud Aarup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Røde Kors i Danmark driver sundhedsklinikker i de fire største byer rettet mod mennesker, som ikke har lovligt ophold i Danmark, og som derfor ikke har adgang til basal sundhedshjælp, men udelukkende har adgang til akutte sundhedsydelser i det danske sundhedsvæsen.

Disse klinikker finansieres af midler, som enten er kommet fra genbrugsbutikkerne i de mange Røde Kors afdelinger, eller som tilskud fra private fonde.

Sundhedsklinikkerne er et helt konkret eksempel på, at civilsamfundet giver støtte til mennesker i nød også i de tilfælde, hvor den offentlige velfærdsstat, for eksempel af politiske grunde, ikke vil vide af nøden eller give støtte til udsatte mennesker.

Måske er det på tide, at vi lader skellene falde fra øjnene og indser, at også i Danmark spiller staten en rolle som en rå politisk og administrativ magt. 

Knud Aarup

Civilsamfundet kan kun handle på tværs af den offentlige velfærdsstat, når den selv råder over økonomiske midler, som ikke stammer fra det offentlige.

Det er lige præcis den form for uafhængighed af det offentlige, som er afgørende for et fortsat frit civilsamfund – og det er vel det centrale spørgsmål i Altingets tema om selvcensur i civilsamfundet.

Illusionen om den ”gode” stat

For en del år siden besøgte jeg den store katolske civilsamfundsorganisation Caritas i Madrid. Caritas driver et omfattende socialt arbejde i Madrid og omegn og har et samlet budget på mere end 40 millioner euro.

Organisationen er meget opmærksom på sin uafhængighed af det offentlige og har en politik om aldrig at blive afhængig af offentlig finansiering. Derfor må maksimalt 50 procent af deres budget stamme fra det offentlige.

En tilsvarende politik fra en civilsamfundsorganisation er bestemt ikke almindelig i Danmark. Men vi har selvfølgelig heller ikke Spaniens erfaringer i nyere tid med en diktaturstat.

Tværtimod har vi i snart 175 år haft et ”folkestyre” med en stor grad af tillid til staten. Men måske er det på tide, at vi lader skellene falde fra øjnene og indser, at også i Danmark spiller staten en rolle som en rå politisk og administrativ magt, der forfølger egne interesser og helst undslår sig offentlighedens fulde indsigt.

Måske er ”den gode stat” netop i dag en illusion, og så må vi omvendt kæmpe for at beskytte civilsamfundets uafhængighed?

Civilsamfundet som udgangspunkt for velfærdsstaten

Op gennem historien er det netop civilsamfundets uafhængighed, som har skabt mange af de velfærdsinstitutioner, som vi kender i dag. Kirken grundlagde skoler og hospitaler, før statsmagten tog over.

I slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet var det initiativrige og forargede borgere, som så nøden i de københavnske brokvarterer, og som etablerede grundlaget for sundhedsplejen, børnehaver og en generel forbedring af hygiejnen i byen.

Temadebat

Udøver det danske civilsamfund selvcensur?

Er det uklogt som organisation at erklære sig uenig med en konkret politiker eller gå til kamp mod en ført politik? Og er det bedst ikke at kritisere fondene for deres prioriteringer?

Altinget har sat selvcensur i civilsamfundet til debat. 

Vil du deltage i debatten? Så er du mere end velkommen til at henvende dig til debatredaktør Katja Gregers Brock på [email protected].
 

Det var de kristne organisationer, som for eksempel Kirkens Korshær og Arbejde Adler, som støttede de mest udsatte mænd og deres familier og skabte de indsatser mod hjemløshed, som vi kender i dag.

Det er i høj grad civilsamfundet, som har skabt ideerne til det velfærdssamfund, som vi tager for givet i dag.

Engagerede grupper af mennesker så, hvordan folk levede og gav støtte, hvor der var behov, og de gjorde det ikke fordi, de havde fået offentlig støtte, men fordi der var tale om børn og voksne i nød.

Det er også civilsamfundsorganisationerne, som løbende igennem det 20. århundrede har udgjort den kritiske stemme, hver gang det offentlige overså konkrete menneskers problemer. Tænk bare på den betydning, som Mødrehjælpen har haft for familiearbejdet og for de sociale indsatser overfor børn med sociale problemer.

Civilsamfundets uafhængighed er derfor en afgørende forudsætning for udvikling af nye ideer til hjælp og støtte til mennesker i nød og samtidig en kritisk røst overfor magthaverne.

Derfor er der rigtig god grund til at være på vagt, når der tales om offentlig finansiering af civilsamfundet.

Én finansieringsmodel "to rule them all"

I mange år har social- og sundhedsorganisationerne forsøgt politisk at komme igennem med en såkaldt objektiv finansieringsmodel, som kan sikre en grundfinansiering af organisationerne.

Jeg så de første forslag til en sådan objektiv model i slutningen af 2010’erne. Den led af det problem, at finansieringen inddrog de ordninger, som allerede gjaldt for kultur og fritidsområdet. Sagt med andre ord: Modellen forudsatte, at man skulle tage fra nogle organisationer og give til nogle andre, og det er en umulig politisk opgave.

Jeg er dybt bekymret for, hvad der følger med, at civilsamfundet får en model for objektiv finansiering. Hvilken pris skal betales?

Knud Aarup

Men nu lover social- og boligministeren, at der i løbet af et år kommer en model, og det har så varet mindst 15 år at nå frem til en sådan.

Jeg er som organisationsmand selvfølgelig glad for, hvis det lykkes at få indført en model for grundfinansiering af civilsamfundet, men glæden er ikke ubetinget, og jeg er meget opmærksom på, at det nok ikke bliver omkostningsfrit.

I Ringens Herre taler Tolkien om herre-ringen: ”One Ring to rule them all” (Én Ring er over dem alle). Det kan lyde teatralsk, men jeg er dybt bekymret for, hvad der følger med, at civilsamfundet får en model for objektiv finansiering. Hvilken pris skal betales? Er prisen ligesom Tolkiens herre-ring: en total statslig beherskelse af civilsamfundet i Danmark?

Og bekymringen underbygges af små iagttagelser over de sidste fire til fem år. Det synes som om, der er sket en indskrænkning i det, man kunne kalde frie og kritiske ytringer fra nogle af de af civilsamfundsinstitutioner, som er tættest på statsmagten.

Den, der betaler, bestemmer

Det gælder i hvert fald Frivilligrådet, Det Centrale Handicapråd (DCH) og Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA). Jeg kan ikke mindes at have set noget form for kritisk ytring fra Frivilligrådet under den nuværende formand.

Og DCH har været helt fraværende under de offentlige drøftelser af Tranæsudvalgets rapport om det specialiserede socialområde. Dog valgte DCH's formand, Mogens Lindhard, selv at udtræde af Tranæsudvalget i 2023 – og respekt for det.

Et frit civilsamfund indebærer, at de enkelte organisationer aldrig må ende med finansielt at være i lommen på det offentlige.

Knud Aarup

Alene disse få eksempler viser faren ved at komme for tæt på magten. Et gammelt tysk mundheld siger på dansk: Den, der betaler, bestemmer, og min frygt er, at civilsamfundets organisationer lidt efter lidt bliver et halehæng til det offentlige.

Civilsamfundets rolle er at sikre samfundsmæssigt liv og fornyelse og en kritisk røst overfor magten. Det har vi til fulde set i de oppositionelle bevægelser i Øst- og Centraleuropa i 1980’erne og 90’erne, i Ukraine i 2010’erne og i dag i Georgien.

Et frit civilsamfund indebærer, at de enkelte organisationer aldrig må ende med finansielt at være i lommen på det offentlige, for statens magtapparat vil aldrig tillade, at ”deres finansiering” bruges imod magtens interesser.

Den realitet skal civilsamfundet vågne op til, og det sætter grænsen for hvor store forventninger, man bør have til en offentlig finansieringsmodel, hvis civilsamfundet fortsat skal kunne virke som et frit og kritisk civilsamfund.

Måske ville det bedste være hvis en objektiv model blev skabt som en samfinansiering imellem det offentlige og det private. Her kunne de mange private fonde passende gå sammen om at sikre et frit civilsamfund.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Knud Aarup

Debattør, hovedbestyrelsesmedlem, Røde Kors Danmark, bestyrelsesmedlem den selvejende institution Måløvgård, faglig leder, Altingets socialpolitiske netværk, fhv. direktør, Socialstyrelsen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981)

Mogens Lindhard

Formand, Det Centrale Handicapråd, chef for socialt ansvar, Grundfos
Ingeniør. Siden efteruddannelse inden for organisation, ledelse og CSR

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024