Mere magt til politikerne: Her er forskellene på den nye og gamle epidemilov
I dag forventes Folketinget at vedtage en ny, vidtgående epidemilov, som har vakt stor debat. Altingets sundhedsredaktør Signe Løntoft guider til forskellene på den nye og gamle lov.
Caroline Tranberg
PodcastredaktørDa coronapandemien skyllede ind over Danmark i marts sidste år, blev Folketinget og regeringen på lyntid enige om en ny, midlertidig epidemilov. Den skulle gøre det muligt for regeringen at gribe ind i danskernes dagligdag for at håndtere spredningen af sygdommen.
Nu skal den erstattes af en permanent lov, og den skal til afstemning i dag tirsdag.
Loven giver dog regeringen og Folketinget så vide beføjelser til at gribe ind i borgernes liv, at et flertal på forhånd har meldt sig klar til at revidere loven allerede til efteråret.
Men hvad er egentlig hovedpunkterne i den kommende lov, og hvordan adskiller den sig fra den oprindelige lov?
Altingets sundhedsredaktør Signe Løntoft svarer her på fem spørgsmål om forskellene på lovene:
1. Hvorfor er der overhovedet brug for en ny lov?
”Den gamle epidemilov var ikke blevet revideret siden 1970’erne, og den var på en række punkter utidssvarende. Det er eksperterne enige om. Blandt andet fordi den baserede epidemihåndteringen på regionale epidemikommissioner, og det passer ikke så godt til et moderne samfund med stor mobilitet. Politikerne kunne dog have valgt at lappe på den gamle lov, men da Folketinget i marts vedtog hasteloven – altså den epidemilov, der har været gældende under coronakrisen – bortfaldt den gamle lov. Det er uklart, hvorfor det blev sådan – Jørgen Grønnegård Christensen-kommissionen har i sin undersøgelse af regeringens coronahåndtering ikke kunnet finde dokumentation for, hvad der har ført til den beslutning.
Men under alle omstændigheder betyder det, at hvis man ikke får vedtaget en ny lov inden 1. marts, hvor hasteloven udløber, så står Danmark de facto uden nogen epidemilov. Derfor er der tidspres for at få vedtaget en ny lov."
2. Hvad er de mest væsentlige ændringer i den kommende nye epidemilov i forhold til den, vi havde i Danmark før corona?
”Først og fremmest er der en centralisering af beslutningskompetencen, idet den nu ligger hos regeringen, hvor en stor del før lå hos de regionale epidemikommissioner. Der er også nogle ændringer i de konkrete tiltag, men det er vigtigt at pointere, at den gamle epidemilov også indeholdt en masse paragraffer om tvang og isolation.
Den største ændring handler derfor om, hvad der skal til, for at de her indgreb overhovedet kan komme på tale. I den gamle epidemilov var det sådan, at de kun kunne bringes i anvendelse, hvis Sundhedsstyrelsen havde indstillet til ministeren, at en sygdom var alment farlig. Hvis ikke styrelsen havde vurderet, at en sygdom var af alment farlig karakter, kunne man ikke lave restriktioner eller tvangsindgreb. Den nye epidemilov kan aktiveres, hvis sundhedsministeren vurderer, at en sygdom er samfundskritisk."
3. Hvad er de mest væsentlige ændringer i denne nye epidemilov i forhold til den midlertidige epidemilov, vi har haft i det seneste år under corona?
”Den væsentligste ændring er, at Folketinget får bedre muligheder for at udøve parlamentarisk kontrol med regeringen. Med den midlertidige hastelov fik sundhedsministeren mulighed for administrativt at udmønte forskellige tiltag ved brug af bemyndigelsesbestemmelser, altså uden at skulle forbi Folketinget. Den nye epidemilov betyder, at tiltagene nu skal forbi et folketingsudvalg, før ministeren kan udmønte dem.
Udvalget får også adgang til rådgivningen fra eksperterne i en ny national epidemikommission, så det er tydeligt, om et tiltag anbefales af sundhedsmyndighederne eller ej. Desuden sættes der en automatisk tidsbegrænsning på alle tiltag, så Folketinget skal spørges igen, hvis regeringen for eksempel vil forlænge restriktioner ud over fire uger."
4. Der har været debat om og kritik af både indholdet og processen. Hvad har været mest kontroversielt, når det gælder indholdet af loven?
”I den brede offentlighed har debatten handlet meget om mulighederne for tvangsbehandling og tvangsvaccination. Tvangsvaccination er nu taget helt ud af loven, og tvangsbehandling var også en del af den gamle epidemilov.
Der er til gengæld nogle nye muligheder for overvågning og registrering, som er kontroversielle i forhold til vores normale normer for indsamling og opbevaring af persondata – og det er noget af det, der har været diskuteret.
I det hele taget handler debatten om, hvordan man finder den rette balance, så en regering har mulighed for effektivt at bekæmpe en epidemi, men samtidig ikke kan indskrænke borgernes rettigheder ud over det nødvendige. I aktørernes høringssvar har det også fyldt meget, at sundhedsfagligheden ikke fylder så meget i den nye lov.”
5. Hvad har kritikken gået på, når det gælder processen?
”Processen har udefra set været rodet. For eksempel kom regeringen først med et helt andet udspil til en epidemilov, som de måtte droppe igen, da ingen ville stemme for. Lige inden jul kunne Magnus Heunicke (S) så lande en aftale, men uden at det nye lovforslag havde været i høring. Det har betydet, at der er kommet over 60 ændringsforslag her i februar, mens man har været under stort tidspres for at nå at vedtage loven inden 1. marts.
Samtidig har regeringen først i sidste uge – altså få dage før 3. behandlingen - oversendt 1.375 siders dokumenter til de øvrige partier. De indeholder blandt andet Sundhedsstyrelsens kritiske bemærkninger fra en præhøring i efteråret. Det har fået nogle kommentatorer og ordførere til at spekulere over, om regeringen bevidst har undladt at dele vigtig information med de øvrige partier.”