Busnyt: Høringssvar Indeksering af energiafgifter

Dokumentation
[bruger] 23-10-2007Høringssvar Indeksering af energiafgifter     Skatteministeriet Nicolai Eigtveds Gade 28 1402 København K                                                                   Dato         22. oktober 2007                                                                 Deres ref.  L21                                                                 Vores ref.  k-lr         Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. (Indeksering af energiafgifter)     Skatteministeriet har fremsat lovforslag om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. (Indeksering af energiafgifter). I den forbindelse er lovforslaget udsendt i høring.   Danske busvirksomheder er storforbrugere af dieselolie til persontransportformål. Det er imidlertid også ved transport med bus, at man kan opnå det mindste energiforbrug og den mindste udledning af drivhusgasser per person, der transporteres. Hvor en bil med én chauffør producerer 20 kg Co2 per 100 km er en gennemsnitlig buspassager kun ?ansvarlig? for 1 kg Co2 per 100 km. (Kilde: International Road Transport Union). Dette forhold bør inddrages i overvejelserne, når der lovgives om energiafgifter med henblik på at nedbringe udledningen af drivhusgasser i overensstemmelse med målsætningerne i Kyoto-protokollen, som det er tilfældet her.   Indekseringen af olieafgifterne er en del af aftalen om Lavere skat på arbejde og indebærer en årlig opskrivning på 1,8 pct. per år. Dette vil muligvis give et mindre olieforbrug på længere sigt i form af ændrede forbrugsvaner og investeringer i mere miljøvenlige teknologier. Hvis der virkelige skal ske mærkbare reduktioner af udslippet af drivhusgasser for f.eks. persontransportsektoren skal der imidlertid ske væsentlige ændringer i folk persontransportmønstre og her spiller også energiafgifterne en rolle.   Persontransport med bus ? herunder både kollektiv trafik og turistbusser - bør afgiftsmæssigt gøres mere konkurrencedygtig end persontransport med mindre energirigtige transportformer som f.eks. personbil og fly. Her savner Danske Busvognmænd især, at der tages initiativ til en mere bæredygtig beskatning af såvel indenrigs- som udenrigsfly, med en relativt stor miljøbelastning per person.     Med venlig hilsen     Lasse Repsholt Konsulent     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024