Debat

SF: Vi kan ikke stå inde for systematiseret samkørsel med profit for øje

Hvis samkørsel bliver indført, skal det udelukkende være en midlertidig løsning. På sigt skal vi sørge for at etablere en fast plan for at indsætte busser. Folk på landet betaler også skat, og bør derfor også få den vigtige velfærd som offentlig transport er, skriver Mads Olsen. 

At investere i offentlig transport på landet er den bedste vej frem mod et klimavenligt og mobilt samfund, skriver Mads Olsen.
At investere i offentlig transport på landet er den bedste vej frem mod et klimavenligt og mobilt samfund, skriver Mads Olsen.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Mads Bruun Buch Olsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens ekspertudvalg er i en rapport kommet med løsningsforslag på den offentlige transports udfordringer.

Ekspertudvalget mener, man bør skabe lempeligere rammer for privat betalt kørsel samt skabe muligheder for at anvende samkørsel som en del af den offentlige transport.

Jeg ser dog adskillige faldgruber ved de forslag.

Selvom samkørsel kan tilbyde fleksible løsninger på kort sigt, er det afgørende, at det ikke bremser eller tager ressourcer fra investeringer i en stærk og pålidelig offentlig transport.

Hvis samkørsel får støtte på bekostning af kollektiv trafik, risikerer vi at skabe et mere ulige transportsystem, hvor dem uden en bil bliver taberne.

Læs også

Kun ved at fokusere på udbygningen af effektiv offentlig transport sikrer vi, at alle – ikke kun dem med adgang til samkørselsplatforme – har lige muligheder for at bevæge sig rundt i landet.

Samkørsel er nemlig en transportform, som er afhængig af andres dagligdag og rutiner. Det kan virke usikkert og utilregneligt at være afhængig af.

Unge på landet har også ret til offentlig transport

Hvis man bor i et område, hvor samkørsel er det eneste alternativ til at have egen bil, vil det kræve, at en privatperson tilfældigvis skal køre samme rute på samme tidspunkt, som matcher ens eget behov.

Også i tilfælde hvor personer der kender hinanden, for eksempel et par studiekammerater, henter og kører hinanden til studiet, er der altid en risiko for, at indehaveren af bilen bliver syg eller får aflyst sine timer og derfor aflyser køreturen.

Vi kan ikke byde unge mennesker, der skal tage en uddannelse, at det er usikkert om man kan komme hen til sin skole.

Temadebat

Kan samkørsel løse problemerne i den kollektive transport?

Regeringens ekspertudvalg for kollektiv mobilitet er kommet med et katalog med løsningsforslag til udfordringerne på den kollektive transport. 

To ud af syv forslag omhandler samkørsel. Men er det en af løsningerne, som regeringen skal kigge nærmere på for at styrke den kollektive transport? 

Det tapper en række relevante aktører ind i i denne temadebat på Altinget Transport.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til  Frida Flinch på [email protected].

De unge, der bor på landet, har også ret til at kunne komme i skole og uddanne sig, hvis deres klassekammerat ikke kan køre dem.

Jeg mener, at vi i stedet bør lægge energi i at sørge for billigere og mere pålidelig offentlig transport for unge.

Det vil gavne unge i landdistrikterne, der er afhængige af offentlig transport og som ikke har råd til en bil.

Den gruppe af unge, er særligt hårdt ramt af prisstigninger på offentlig transport, og derfor skal vi gøre offentlig transport 25 procent billigere for unge under 26 år.

Samkørsel skal kun være midlertidigt

Derudover er det vigtigt at sørge for, at busruter i landdistrikter ikke bliver nedlagt.

Mange busser i yderområder kører stadig på diesel, og det kan være nødvendigt at kompensere busserne på dieselafgiften, indtil de bliver opgraderet til el, så de ikke bliver nedlagt grundet øgede priser på brændstof.

At investere i offentlig transport på landet er den bedste vej frem mod et klimavenligt og mobilt samfund.

Samkørsel kan fungere fantastisk i et omfang mellem studiekammerater, kollegaer og anden omgangskreds, da det både fremmer socialitet og på klimavenligvis fylder bilerne mere op.

Læs også

Men hvis det bliver indført, skal det udelukkende være en midlertidig løsning i områder med mangel på alternativer til at tage bilen, og vi skal sørge for at etablere en fast plan for at indsætte busser i selvsamme områder på sigt.

Systematiseret samkørsel og privat kørsel, hvor der kørers med henblik på profit, frem for at splitte omkostningerne, er dog ikke noget vi kan stå inde for i SF.

Vi skal i stedet bevare fokusset på at styrke offentlige transportmidler med langsigtede løsninger, hvor der er brug for det, så alle kan komme nemt fra a til b – også selvom de bor på landet.

Folk på landet betaler jo også skat, og bør derfor også få den vigtige velfærd som offentlig transport jo er.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Bruun Buch Olsen

Transport- og iværksætterordfører, ordfører vedr. nordisk samarbejde (SF), Stedfortrædende MF for Astrid Carøe (SF), folketingskandidat, Sjælland
STX (2022)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024