Busnyt

Dokumentation
[bruger] 10-12-2007Høring Nye regler om chaufføruddannelse   Færdselsstyrelsen Adelgade 13 1304 København K                                                                 Dato         10. december 2007                                                               Deres ref.                                                                Vores ref.  K4356/HKN/lr          Høring: Bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport     Danske Busvognmænds bemærkninger til udkast til Bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport. Overordnede betragtninger:   Der ønskes en præcisering af, i hvilket omfang de eksisterende krav om hvidt og blåt bevis vil være gældende i perioden 10. september 2008 og 31. december 2013. DB anbefaler, at mulighederne for reduktion af alderskravet for national kørsel benyttes indenfor de rammer, der er fastlagt i uddannelsesdirektivets artikel 5. Der opfordres til, at chauffører med fødselsdato inden den 10. september 1948 undtages for tidsfristerne for gennemførelse af en efteruddannelse, således som den i § 25 er fastsat på baggrund af chaufførens fødselsdato. Foreningen er skeptisk overfor fritagelsen af chauffører der udfører ikke-erhvervsmæssig personbefordring. Der foreslås skærpelser af kravene til de uddannelsessteder, der godkendes til at udbyde kursus i rødt kvalifikationsbevis og der stilles forslag om, at uddannelsen skal indeholde minimum 5 individuelle kørselstimer. Foreningen finder, at arbejdsgiverens strafansvar i forbindelse med, at chaufføren ikke overholder kravet om at medbringe dokumentation eller chaufføruddannelsesbevis bør fjernes.     Bemærkninger til de enkelte bestemmelser:   Bemærkninger til oplysninger, der gives i høringsbrevet   Det oplyses i høringsbrevet, at bekendtgørelse nr. 1068 af 1. december 2000 om uddannelse af visse førere af køretøjer i vejtransport (blåt og hvidt kvalifikationsbevis) vil blive ophævet ?i takt med?, at den nye bekendtgørelse træder i kraft.   Danske Busvognmænd ønsker en beskrivelse af, hvilke konsekvenser dette får for nuværende chaufførers adgang til at udføre erhvervsmæssig og ikke erhvervsmæssig personbefordring med bus. Herunder ønskes det præciseret, om og i hvilket omfang de eksisterende krav til hvidt og blå kvalifikationsbevis vil gælde i perioden fra den 10. september 2008 til 31. december 2013 for chauffører, der endnu ikke har gennemført efteruddannelse.     § 1 Definitioner   Ren privat buskørsel er defineret. Det kunne være hensigtsmæssigt også at definere begrebet ikke-erhvervsmæssig personbefordring. Erhvervsmæssig personbefordring er defineret i Lov om buskørsel § 1.     § 4 nr. 6 Fritagelse af førere af dansk indregistrerede busser til ikke-erhvervsmæssig personbefordring   Der er i Danmark indregistreret cirka 3.100 busser over 3,5 tons til turistkørsel. Heraf benyttes cirka 1/3 til ikke-erhvervsmæssig personbefordring.  Det er derfor en ikke uanselig mængde kørsel, der kan udføres af chauffører, der ikke er omfattet af uddannelsesdirektivets kvalifikationskrav. Derfor mener DB fortsat, at førerne af busser til ikke-erhvervsmæssig personbefordring børe være omfattet af uddannelsesdirektivets kvalifikationskrav.   Se i øvrigt bemærkningerne til kapitel 8.     §§ 8-10 Opretholdelse af alders- og erfaringskrav   Det oplyses, at alders- og erfaringskravene fra bekendtgørelse nr. 1068 om uddannelse af visse førere af køretøjer i vejtransport, i overensstemmelse med direktivet, er blevet opretholdt.   Danske Busvognmænd skal opfordre til, at der udformes mere lempelige alderskrav indenfor de rammer, der er udstukket i Uddannelsesdirektivets artikel 5 (2003/59/EØF).   -         Indehavere af det grundlæggende chaufføruddannelsesbevis (§ 15, stk. 6) skal tillades at udføre indenlandsk rutekørsel under 50 km samt køretøjer af kategori D1 og D1 + E allerede fra det fyldte 18. år. -         Indehavere af det grundlæggende chaufføruddannelsesbevis skal kunne udføre alle former for national erhvervsmæssig personbefordring med bus fra det fyldte 20. år.   Det er vitalt for rekrutteringen af fremtidens buschauffører, at personer kan indsluses i erhvervet i en yngre alder.   DB anbefaler, at erfaringskravet i § 10 opretholdes.   DB anbefaler, at erfaringskravet i § 11 opretholdes, men at alderskravet ved udførelse af international personbefordring reduceres til 21 år for indehavere af det grundlæggende chaufføruddannelsesbevis.     § 20 Elektronisk prøveafholdelse Foreningen tilslutter sig kravet om, at den skriftlige prøve til henholdsvis grundlæggende kvalifikationsuddannelse (§ 15, stk. 4) og intensiv grundlæggende kvalifikationsuddannelse (§ 16, stk. 4) afholdes ved hjælp af et elektronisk prøveaflæggelsessystem.     § 21 stk. 3 Varighed af efteruddannelse Foreningen kan tilslutte sig den fleksibilitet, der er langt op til med hensyn til den tidsmæssige sammensætning af efteruddannelsen, således at de 5 kursusdage kan afholdes indenfor 12 måneder. § 22 Indhold af efteruddannelseskurserne DB har med noteret sig, at der er lagt op til, at der i 2 af de 5 kursusdage kan vælges frit blandt en række godkendte efteruddannelseskurser.   Foreningen skal i den forbindelse opfordre til, at Færdselsstyrelsen, de godkendte uddannelsescentre og transporterhvervets organisationer sikrer sig, at der er et bredt og varieret udbud af efteruddannelseskurser, der dækker de forskellige sektorer indenfor erhvervsmæssig personbefordring med bus: Turistbuskørsel, rutebuskørsel samt handicap- og specialkørsel.   Disse betragtninger forventer foreningen også vil indgå i forbindelse med ansøgning og godkendelse af uddannelsescentre jf. §§ 45-46.   DB forudsætter desuden, at Færdselsstyrelsens godkendelse af det individuelle efteruddannelseskursus ikke udgør en formel eller praktisk barriere for, at kurset kan tilpasses de individuelle behov hos virksomhederne og chaufførerne.       §§ 29-31 Undtagelse for tidsfrister   Danske Busvognmænd skal opfordre til, at chauffører med fødselsdato inden den 10. september 1948 undtages for tidsfristerne for gennemførelse af en efteruddannelse, således som den i § 25 er fastsat på baggrund af chaufførens fødselsdato. Chauffører der den 10. september 2008 er fyldt 60 år skal således alene være forpligtet til at have gennemført efteruddannelsen senest den 31. december 2013.   Forslaget har to hovedformål: 1) at sikre optimalt afkast af uddannelsesinvesteringen og 2) at fastholde ældre medarbejdere i chaufførerhvervet på deltid.   -         Efteruddannelse er en investering i fremtiden. Hvis en chauffør nærmer sig afslutningen af sin karriere og påtænker en hel eller delvis tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet indenfor en tidshorisont på under 5 år vil chaufførens, virksomhedens og samfundets afkast af efteruddannelsen være ringere, end når en yngre chauffør tager efteruddannelseskurset. Hvis en chauffør, pga. en vilkårlig fødselsdato først på måneden, eksempelvis forpligtes til at gennemføre efteruddannelsen 1 år inden påtænkt tilbagetrækning, vil udbyttet af efteruddannelsen være forholdsvist ringe, idet de nyerhvervede kvalifikationer kun vil blive brugt i 1 år og ikke 5.   -         Kvalifikationskravene til førere af køretøjer i vejtransport gælder uanset, i hvilket omfang chaufførerne udfører dette erhverv. Indenfor busbranchen vil de ældre buschauffører i mange tilfælde være deltidsbeskæftigede, f.eks. på kortere busruter morgen og eftermiddag eller i forbindelse med sæsonvise spidsbelastningsperioder. Der er risiko for, at disse ældre chauffører vil fravælge deres deltidsbeskæftigelse som buschauffører, hvis de kort tid før en planlagt tilbagetrækning pålægges at gennemføre efteruddannelse.   Det skal understreges, at der med forslaget ikke er tale om en undtagelse fra efteruddannelsen for de ældre chauffører men alene en undtagelse fra de i § 25 fastlagte tidsfrister. Det skal i den forbindelse nævnes, at tidsfristerne er vilkårligt fastlagte på baggrund af fødselsdato, mens den foreslåede undtagelse for tidsfrister er sagligt begrundet.   DB finder de øvrige undtagelser for tidsfristerne (§§ 29-30) velbegrundede.   §§ 32-35 Chaufføruddannelsesbevis Regeringen bør arbejde for, at der skabes mulighed for, at chaufføruddannelsesbeviset på sigt kan slås sammen med førerkortet til den digitale tachograf. Det vil lette chaufførernes administration af kortene og øge sikkerheden for, at chauffører ikke kører uretsmæssigt uden at have bestået den nødvendige efteruddannelse.   § 40 Gebyr for chaufføruddannelsesbevis Danske Busvognmænd finder ikke, at der bør opkræves gebyr for udstedelse af chaufføruddannelsesbevis.     §§ 47-51 Undervisere og udstyr   Foreningen kan tilslutte sig de krav der stilles til uddannelsescentrenes undervisere og udstyr.     §§ 55-56 Kravet om rødt kvalifikationsbevis ved ikke-erhvervsmæssig personbefordring   Som nævnt i bemærkningerne til § 4 finder Danske Busvognmænd overordnet, at alle buschauffører bør leve op til de samme kvalifikationskrav.   Foreningen savner en præcisering af erfaringskravet jf. § 55, stk. 1, nr. 1 og 2. Hvad forstås ved formuleringen ?har virket som fører af køretøjer??     § 57 Fritagelse fra kravet om rødt kvalifikationsbevis   Danske Busvognmænd finder det ikke hensigtsmæssigt, at chauffører med ?gamle? kørekort automatisk fritages for kravet om rødt kvalifikationsbevis, således som det er tilfældet i medfør af § 57, stk. 1, nr. 1 og 2.  Foreningen opfordrer til, at de pågældende chauffører omfattes af kravet om rødt kvalifikationsbevis.     § 59 Indhold og varighed af uddannelsen til rødt kvalifikationsbevis   Varigheden på 74 timer for uddannelsen til rødt kvalifikationsbevis udgør 25 pct. af varigheden af den grundlæggende kvalifikationsuddannelse. Samtidig er der for førerne ikke krav om løbende efteruddannelse. I lyset af det store antal turistbusser til ikke-erhvervsmæssig personbefordring, der er registreret i Danmark, finder Danske Busvognmænd, at dette er uhensigtsmæssigt, idet det er tvivlsomt, at en chauffør kan nå at erhverve de nødvendige kvalifikationer indenfor dette tidsrum.   Foreningen kan overordnet tilslutte sig de i bilag 3 anførte emner for uddannelsen. Dog anbefales det, at det præciseres, at uddannelsen skal omfatte minimum 5 individuelle køretimer, hvilket i forholdet harmonerer med de krav om køretimer, der stilles til kvalifikationsuddannelsen i § 19.   Der er ikke krav om, at uddannelsen til rødt kvalifikationsbevis afsluttes med en prøve, ligesom der ikke er detaljerede krav til uddannelsesstedet. Dette stiller store krav til Færdselsstyrelsens tilsyn med uddannelsesstederne og afviklingen af udannelserne. Det bør efter Danske Busvognmænds opfattelse overvejes, om tilladelse til at udbyde uddannelsen til rødt kvalifikationsbevis alene skal gives til uddannelsescentre, der er godkendt efter § 45.   § 61, stk. 3 Arbejdsgiverens strafansvar   Ifølge bestemmelsen kan arbejdsgiveren blive straffet med bøde, hvis denne ikke har sikret sig, at virksomhedens chauffører overholder kravene i § 31 eller § 35 om medbringelse af hhv. dokumentation eller chaufføruddannelsesbevis. Danske Busvognmænd mener, at dette strafansvar bør fjernes, idet det ikke er praktisk muligt for arbejdsgiveren at kontrollere, at kravet bliver overholdt.     Med venlig hilsen Henning Korshøj Nielsen vicedirektør     Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024