Pressemeddelelse: En luftig trafikplan.

Dokumentation
v\:* {behavior:url(#default#VML);}o\:* {behavior:url(#default#VML);}w\:* {behavior:url(#default#VML);}.shape {behavior:url(#default#VML);} 10. december 2008       En luftig trafikplan.   Regeringenhar fremlagt sit forslag til investeringer i transport infrastrukturen frem mod2020. Men investeringsplanen er for ukonkret, for kortsigtet og mangler atfortælle hvor meget trafik og CO2-reduktion vi får ud af de forskellige tiltag”,mener Dansk Vejforening.   ”Intentionerne i regeringens udspil om at kombinere enhøj mobilitet med et forbedret miljø er god nok. Men en politik, der kombinererde to hensyn – som i virkelighedens verden oftest er i modstrid medhinanden – kræver overbevisende argumenter for at være troværdig. Herslår regeringens plan fejl   ”For det første mangler regeringen på CO2-området atfortælle, hvor meget de enkelte tiltag forventes at bidrage med. Det kanskyldes, at man simpelthen ikke ved det, men hvis det er tilfældet, er det etstort problem for et så omfattende indgreb, som regeringen her lægger op til.   For det andet mangler regeringen atsandsynliggøre, at den massive satsning på jernbanen kan klare en så stor andelaf den fremtidige transport, som de 3/4 af investeringerne i planen svarer til.Hvis man f.eks. sætter den forventede stigning i persontrafikken på veje iforhold til jernbanens nuværende transport, svarer det til en 2-3 dobling afpassagertallet for togene i 2020.   For det tredje mangler der enværdisætning af de forskellige trafiktiltag. Hvor får man mest trafik forpengene? Er det f.eks. ved at opstille variable tavler ved vejene eller investerei buskørsel i nødsporet? Er det ved at investere i vejudbygninger ellerkørselsafgifter?   Manglen på økonomisk prioriteringgør hele forslaget til en luftig affære, hvor CO2-reduktioner er placeret som øverstekriterium uden at skele til, hvad de enkelte tiltag egentlig giver i form af trafikog CO2-reduktion per investeret krone.   Dansk Vejforening var de første tilat foreslå en Infrastrukturkommission tilbage i 2005. På trods af at der nu ergået næsten 3 års uden en investeringsplan, må vi anbefale, at der afsættes ressourcertil at få styrket beslutningsgrundlaget.   Det kunne være gennem etInfrastrukturråd eller lignende, der som sin første opgave får at kvantificerealle de luftige formodninger i investeringsplanen. Rådet burde også give planenen længere horisont. 2020 er i trafikal sammenhæng så godt som ”imorgen”. Der er behov for at tænke 30 til 40 år frem     Henvendelsevedrørende denne pressemeddelelse kan rettes til Dansk Vejforenings formand Jens Erik Christensen   Dansk Vejforening er erhvervenes forening i vejsektoren. Dansk Vejforening  

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024