Pressemeddelelse: måske 1 mia. kr. gået til spilde i vejvedligeholdelse.

Rigsrevisionen vil se vejbevillinger efter i sømmene. "1 mia. kr. er gået til spilde", mener Dansk Vejforening. Flere medier omtaler i dag at Rigsrevisionen er gået i gang med at undersøge årsagerne til, at der bliver ved med at være problemer med vedligeholdelsen af bl.a. motorveje og broer. "Det har hele tiden undret os, at der samlet set ikke skete nogen forbedring af statsvejenes tilstand. I det mindste kunne man vel bremse forfaldet. Men på trods af forøgede bevillinger og faldende priser er det åbenbart ikke tilfældet. Det er derfor en god idé at få sat vedligeholdelsen under lup af Rigsrevisionen", udtaler sekretariatschef i Dansk Vejforening, Søren Bülow. På trods af et politisk flerårs-forlig og øgede bevillinger er det ikke lykkedes at nedbringe det såkaldte efterslæb i vedligeholdelsen af bl.a. landets motorveje. I 2007 har Vejdirektoratet desuden overtaget 2.200 km. amtsveje som også har et væsentligt efterslæb. Vejdirektoratet forventer således, at der er brug for en merbevilling på 5,5 mia. kr. for at rette op på underfinansiering og efterslæb i perioden frem til år 2018. I fysiske mål er 1.700 km. statsveje nu i så dårlig stand at de vurderes til at have mindre end 1 års rest-levetid, hvilket er det hidtil dårligste resultat. Dansk Vejforening har rettidig vedligeholdelse som en af sine mærkesager, og foreningen har på den baggrund rettet henvendelse til skiftende transportministre om efterslæbet. "Senest har vi gjort transportminister Carina Christensen opmærksom på, at omkring 10% af bevillingerne på landsplan efter vores vurdering går til spilde, fordi man sætter for sent ind med vedligeholdelsen. Alene på statsvejene er der på den måde spildt måske 1 mia. kr. over de seneste 10 år. Det er sørgeligt fordi vi for de penge f.eks. kunne have gjort noget for at forebygge nutidens kø-problemer", udtaler Søren Bülow.