Erhvervsliv: Kørselsafgift er skatteskrue
Anders Jerking
RedaktionschefI regeringen og Dansk Folkepartis nye skatteaftale bliver det slået fast, at lastbilbranchen fra midten af 2012 skal betale kørselsafgifter via en kendt teknologi. Samtidig er kørselsafgifterne for personbiler udskudt på ubestemt tid, til man kan benytte et intelligent udenlandsk system.
I erhvervslivet er man langtfra tilfredse med, at lastbilerne skal betale ekstra 600 millioner årligt, mens personbilerne foreløbig slipper.
"Man burde ikke indføre afgifter, før man har et intelligent gps-system, som også kunne indføres for personbiler. Uden personbilerne hjælper afgifter ikke på trænglsen," siger Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport og Logistik.
Det har regeringen og Dansk Folekpart aftalt:
I Forårspakke 2.0 indgår et varigt finansieringsbidrag på ½ mia. kr. årligt fra grønne kørselsafgifter på danske lastbiler. Det blev forudsat, at provenuet kunne indhentes fra primo 2011.
Kørselsafgiftssystemer forudsætter udvikling af teknologisk avancerede løsninger, som for de lande, der går forrest, indebærer både tekniske og økonomiske risici. Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om, at Danmark ikke skal være i front i arbejdet med at udvikle den teknologiske løsning for lastbiler.
Parterne er derfor enige om at basere en dansk model for grønne kørselsafgifter for lastbiler på erfaringer fra et eksisterende system, der i dag er i drift i udlandet.
Det forventes, at systemet vil kunne implementeres medio 2012.