1. november 2007 kl. 15.08
Busnyt
Dokumentation
[bruger]
01-11-2007Bybuskørslen i Århus i udbud
Bybuskørslen i Århus i udbud
Bestyrelsen i Midttrafik kunne den 26. oktober orientere om det kommende udbud af bybuskørsel i Århus. 1/5 af den nuværende kørsel udbydes i første omgang og mere forventes at følge i takt med, at antallet af tjenestemandsansatte chauffører nedbringes ved naturlig afgang. Det offentligt ejede Busselskabet Århus Sporveje forventes at byde på kørslen sammen med et antal private busselskaber og Midttrafik meddeler, at de forventer faldende omkostninger som følge af denne konkurrenceudsættelse.
Udbudsmaterialet bliver først offentliggjort i løbet af november, men Midttrafik løfter sløret for nogle overordnede forhold:
Ved busudskiftning skal der indsættes fabriksnye lavgulvsbusser uden indvendige trin.
Busserne skal opfylde høje miljøkrav, som opfylder kravene i den miljøzone, Århus kommune påregnes at indføre i 2009.
Alderskrav til busserne som betyder en foryngelse af busparken
Der stilles krav om mere uddannelse til chaufførerne.
Der indføres skærpede krav til arbejdsmiljøet.
Et forhold der har givet anledning til særlig diskussion, er et annonceret krav om, at dels skal de chauffører, der eventuelt overdrages fra Århus Sporveje aflønnes efter den kommunale overenskomst mellem 3F og Kommunernes Landsforening i hele kontraktperioden og dels skal øvrige chauffører, der skal udføre bybuskørsel i udbuddet ansættes efter de løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i hovedstadsområdet. Løn- og arbejdsvilkår i hovedstadsområdet ligger over det niveau, der er gældende i det øvrige Danmark.
Midttrafiks krav til de bydende virksomheder rækker ud over det, der følger af gældende lovgivning. Efter Lov om virksomhedsoverdragelse er den nye arbejdsgiver alene forpligtet til at give de overførte lønmodtagere fuldstændig tilsvarende vilkår, indtil overenskomsten bortfalder eller kan opsiges. Dernæst er der i lovgivningen ingen refleksvirkning, hvorefter ansættelsesvilkårene for arbejdsgiverens øvrige ansatte påvirkes af en virksomhedsoverdragelse.
Når den kolde jura siger ét og Midttrafiks bestyrelse noget andet, er det fordi, der ligger politiske overvejelser bag og en politisk diskussion er også fulgt i kølvandet. To busselskaber, Arriva og Panbus (Ejet af Deutche Bahn), der begge er potentielle tilbudsgivere, er skeptiske overfor den såkaldte ?løngaranti?, der i sagens natur vil være fordyrende for tilbudsgiverne. Dette har ifølge www.transportnyhederne.dk givet anledning til politisk diskussion i Århus. Borgmester Nicolai Wammen (S) får kritik fra rådmand Gert Bjerregaard (V) og Marc Perera Christensen (K), der mener, at en stor del af den besparelse, MidtTrafik håber at opnå, sættes over styr med de nævnte lønkrav. Borgmesteren forsvarer sin og Midttrafiks disposition med henvisning til Ri-Bus Konflikten, hvor Esbjergs bybustrafik i midten af 90?erne blev lammet af strejker og blokader som følge af stridigheder omkring ansættelsesforhold og lønninger efter en licitation.
Konkrete oplysninger om udbudet i Århus
Antal kontraktbusser
33
Antal køreplantimer
Ca. 124.000
Chaufførbehov
110 ? 120
Buslinier
Linie 4, 6, 7, 8, 16, 24 og 91
Kørselsstart
2. november 2008
Kontraktlængde
7 år 8 måneder
Frist for aflevering af tilbud
30. januar 2008
Valg af tilbud
April 2008
Udvælgelseskriterier
Vægtning:
60 % Pris
30 % Kvalitet af drift
10 % Kvalitet af busmateriel
Kontakt: Lasse Repsholt
Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld
Danske Busvognmænd
Transport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport