Busnyt

Dokumentation
[bruger] 29-04-2008Ældre filtre skal også kunne give miljøzonemærke   Miljøzonerne - hvoraf den første som bekendt indføres i København den 1. september 2008 - betyder kort fortalt, at der stilles krav om partikelfiltre på dieseldrevne lastbiler og busser på over 3½ tons. Kravene for at køre i miljøzonen indføres trinvis således, at der:   -         fra 1. september 2008 skal være partikelfilter på alle Euro 2 køretøjer og ældre -         fra 1. juli 2010 skal være partikelfilter på alle Euro 3 køretøjer og ældre Dieseldrevne køretøjer på over 3½ tons skal forsynes med et miljøzonemærke, før de må køre i zonen. Miljøzone-mærket fås fra 1. juli 2007 ved det årlige syn af det tunge køretøj. Hvis bussen ikke lever op til ovenstående krav til euronorm, skal den i stedet udstyres med partikelfilter. Dette filter skal som udgangspunkt være godkendt i Færdselsstyrelsens principgodkendelsesordning.   I et forslag til bekendtgørelse åbner Miljøstyrelsen nu op for, at lastbiler og busser med ældre filtre - dvs. filtre der er monteret før den 15. maj 2007, hvor principgodkendelsesordningen trådte i kraft - også kan få miljøzonemærke, hvis filteret opfylder visse krav:   1) Partikelfilteret maksimalt yder et modtryk på 20 kPa ved motorens maksimale effekt. 2) Partikelfilteret reducerer mindst 80 % af partikelemissionen målt ifølge anerkendte EU-metoder. 3) Partikelfilteret skal ved løbende drift sikre, at røggastætheden efter filteret målt ved fri acceleration ikke overstiger en K-værdi på 0,2 m-1, jf. § 4, stk. 4. Danske Busvognmænd har i sit høringssvar tilsluttet sig Miljøstyrelsens ændringsforslag. - Et stort antal turistbusser og busser i kollektiv trafik har igennem årene fået eftermonteret partikelfiltre på busser ? heraf også mange før den 15. maj, hvor Færdselsstyrelsens principgodkendelsesordning trådte i kraft. - Foreningen finder det hensigtsmæssigt, at disse busser med filtre kan opnå et miljøzonemærke uden, at filteret er godkendt i principgodkendelsesordningen, således at virksomhederne ikke straffes for at have været på forkant med indførelsen af partikelfiltre. Du er tilmeldt Busnyt fra Danske Busvognmænd, der opdaterer dig med de seneste nyheder indenfor politiske, økonomiske og sociale forhold med særlig relevans for busvognmandserhvervet. Klik her for at afmelde Busnyt afmeld Danske Busvognmænd

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024