Aktører om forslag til skærpede miljøzoner: Absurd, fornuftigt og balanceret
REAKTIONER: Regeringens forslag om at skærpe miljøzoner for lastbiler og busser bliver modtaget vidt forskelligt, alt efter om man spørger en miljøorganisation eller den branche, der skal reguleres.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/174210/39883.jpg)
![Kim Rosenkilde](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4738-kim-rosenkilde-2-48.jpg)
Kim Rosenkilde
RedaktørMandag præsenterede regeringen et udspil om at indføre nye skærpede krav i form af miljøzoner målrettet dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler i de større byer.
I hovedtræk vil udledningskravene til de pågældende køretøjer bliver strammet trinvist.
Den 1. juli 2020 stilles der krav om euro 5 for at kunne køre i miljøzoner, og fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye lastbiler og busser i 2014.