Aktører om forslag til skærpede miljøzoner: Absurd, fornuftigt og balanceret

REAKTIONER: Regeringens forslag om at skærpe miljøzoner for lastbiler og busser bliver modtaget vidt forskelligt, alt efter om man spørger en miljøorganisation eller den branche, der skal reguleres.

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Kim Rosenkilde

Mandag præsenterede regeringen et udspil om at indføre nye skærpede krav i form af miljøzoner målrettet dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler i de større byer.

I hovedtræk vil udledningskravene til de pågældende køretøjer bliver strammet trinvist.

Den 1. juli 2020 stilles der krav om euro 5 for at kunne køre i miljøzoner, og fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye lastbiler og busser i 2014. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024