Aktører om nye miljøzoner: Trods gode toner er forslaget fyldt med symbolpolitik og ansvarsfralæggelse
Regeringens nye forslag til miljøzoner får en blandet modtagelse hos aktørerne. Mens S-rådmand i Aalborg kalder det symbolpolitik, frygter FDM, at nul-emissionszoner vil give bilister den grønne nej-hat på.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/244588/81687.jpg)
![Freja Søgaard](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5093-freja-soegaard--2-48.jpg)
Freja Søgaard
Journalist![Hjalte T. H. Kragesteen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4665-hjalte-t-h-kragesteen-2-48.jpg)
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørI et nyt udspil vil regeringen give fem kommuner muligheden for at skærpe kravene i byernes allerede eksisterende miljøzoner.
Det drejer sig om København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, der ifølge regeringen skal kunne forbyde dieselbiler, som ikke har installeret et partikelfilter at køre i zonerne.
Derudover skal det også være muligt for kommunerne at lave såkaldte nulemissionszoner, hvor kun elbiler må køre.