Biltrafik kan falde 20 procent med letbaner

INTERVIEW: Anlæg letbaner og begræns biltrafikken i København med en femtedel, lyder anbefalingen fra trafikgruppen letbaner.dk
Natali Braagaard

Metroen havde for mange indkøringsvanskeligheder. Det bliver ikke tilfældet med letbaner, for det er et færdigt koncept i modsætning til Metroen og IC4-togene.

Morten Engelbrecht
Medstifter af letbaner.dk
Fakta

Hjemmesiden letbaner.dk blev i 2003 stiftet af:

  • Helge Bay. Trafikplanlægger i et rådgivende ingeniørfirma. Har beskæftiget sig med trafikplanlægning og -udvikling i DSB/Banestyrelsen og været på studiebesøg i over 30 letbanerbyer.

  • Morten Engelbrecht. Konsulent - blandt andet for NærumBanen i 2000 til 2001 - og har fulgt udviklingen af letbanebyer siden sporvognene i København blev nedlagt.

  • Lasse Kärkkäinen. Cand.merc i international markedsføring og blandt andet medlem af Danmarks Naturfredningsforenings lokalkomite i Slagelse. Medarrangør af miljøtrafikdage i Slagelse.

Trafikgruppen samarbejder med Københavns Amt/Region Hovedstaden, HUR og Århus Sporveje og afholder desuden forelæsninger ved Center for Trafik og Transport på DTU.

 


Kilde: letbaner.dk

 

Billigt, effektivt og ikke mindst trafikreducerende. Det er blot nogle af fordelene, som trafikgruppen letbaner.dk hæfter til ideen om nutidige sporvogne i København.

Altinget har interviewet Morten Engelbrecht, der sammen med Helge Bay og Lasse Kärkkäinen i 2003 oprettede hjemmesiden letbaner.dk. De ønsker at udbrede kendskabet til letbaner og fremme saglig diskussion om trafik i Danmark:

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024