Biltrafik kan falde 20 procent med letbaner
Natali Braagaard
Metroen havde for mange indkøringsvanskeligheder. Det bliver ikke tilfældet med letbaner, for det er et færdigt koncept i modsætning til Metroen og IC4-togene.
Morten Engelbrecht
Medstifter af letbaner.dk
Hjemmesiden letbaner.dk blev i 2003 stiftet af:
- Helge Bay. Trafikplanlægger i et rådgivende ingeniørfirma. Har beskæftiget sig med trafikplanlægning og -udvikling i DSB/Banestyrelsen og været på studiebesøg i over 30 letbanerbyer.
- Morten Engelbrecht. Konsulent - blandt andet for NærumBanen i 2000 til 2001 - og har fulgt udviklingen af letbanebyer siden sporvognene i København blev nedlagt.
- Lasse Kärkkäinen. Cand.merc i international markedsføring og blandt andet medlem af Danmarks Naturfredningsforenings lokalkomite i Slagelse. Medarrangør af miljøtrafikdage i Slagelse.
Trafikgruppen samarbejder med Københavns Amt/Region Hovedstaden, HUR og Århus Sporveje og afholder desuden forelæsninger ved Center for Trafik og Transport på DTU.
Billigt, effektivt og ikke mindst trafikreducerende. Det er blot nogle af fordelene, som trafikgruppen letbaner.dk hæfter til ideen om nutidige sporvogne i København.
Altinget har interviewet Morten Engelbrecht, der sammen med Helge Bay og Lasse Kärkkäinen i 2003 oprettede hjemmesiden letbaner.dk. De ønsker at udbrede kendskabet til letbaner og fremme saglig diskussion om trafik i Danmark: