Biobrændstof til fly på vej
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerSådan produceres Ecofly:
Produktionen er delt op i to trin:
Trin 1
- Der skal enten bruges fossilt naturgas eller biogas lavet af for eksempel gylle, halm, korn eller organisk husholdningsaffald.
- Ved hjælp af nogle katalytiske processer dannes en såkaldt syntesegas, der består af kulmonooxid (CO) og brint (H2).
Trin 2
Ved nogle katalytiske processer omdannes syntesegassen til et flydende kulbrinteprodukt, som er det flydende brændstof, som EcoPar har navngivet Ecofly.
Om virksomheden bag Ecofly:
- EcoPar ligger i Göteborg.
- Virksomheden tjener primært sine penge på at producere syntetisk dieselolie, der har samme navn som virksomheden. Dieselolien er langt mere miljøvenlig end almindelig dieselolie.
Sydafrika i front:
I Sydafrika producerer man på en lignende metode flybrændstof af fossilt naturgas, der hentes op af undergrunden. Faktisk flyver South African Airways på dette brændstof, der produceres af den sydafrikanske virksomhed SASOL.
Fly, der flyver helt eller delvist på jetbrændstof dannet af biogas fra f.eks. gylle eller halm. Det er, hvad den lille svenske miljøteknolgiske virksomhed EcoPar vil tilbyde den forslugne luftfartsindustri.
SAS, Volvo og det svenske forskningsprogram Vinnova har gennem flere år støttet virksomhedens forskning i alternativ brændstof.
Virksomheden har fået godkendt og patenteret flybrændstoffet Ecofly, som foreløbig må erstatte op til 50 procent af almindelig jetfuel. Ecofly blandet med jetfuel kan uden videre bruges på almindelige fly uden ombygning.