Bred politisk interesse for førerløse S-tog

TENKOLOGI: En ny rapport fra Transportministeriet anbefaler, at Folketinget senest i 2019 tager stilling til en omstilling til førerløse S-tog. Minister øjner besparelser og forbedringer. Flere partier bakker op.

De nuværende S-tog forventes at blive kørt på pension i årene 2026 til 2036. Det åbner for en omstilling til førerløse S-tog.
De nuværende S-tog forventes at blive kørt på pension i årene 2026 til 2036. Det åbner for en omstilling til førerløse S-tog.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Det er uhyre interessant, og det lyder som en rigtig god investering.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Indførelsen af førerløse S-tog vil både kunne sikre besparelser i milliardklassen og åbne for metro-lignende drift på hele S-banen.

Det er i hvert fald konklusionen i en ny rapport, som Rambøll Management har lavet for Transportministeriet.

Analysen er den tredje ministerielt initierede rapport siden 2010, der påpeger et væsentligt potentiale ved at udskifte hovedstadens karakteristiske S-tog med nyt materiel baseret på førerløs teknologi.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024