Dæmpede forventninger til EU’s kommende vejpakke
OPTAKT: Cabotage, social dumping og konkurrencevilkår i transportbranchen står centralt, når EU-kommissionen senere på måneden præsenterer en ny vejpakke. 3F og DTL nedtoner forventningerne.
Kim Rosenkilde
RedaktørI lang tid har vi hørt flere kommissærer udtale sig positivt om at skabe bedre sociale vilkår for de europæiske chauffører. Indtil for en måned siden.
Jørgen Aarestrup
Næstformand for 3F Transportgruppen
Der er forskellige fortolkninger i landene, hvor flere lande går national enegang. Det ser vi som et tegn på, at man har mistet tilliden til de fælles regler.
Carina Christensen
Adm. dir. ITD
Et af de store politiske slag inden for europæisk vejtransport forventes for alvor at blusse op, når EU-Kommissionen sidst i maj forventes at præsentere en ny vejpakke.
Pakken har været tre år undervejs, og følger op på den seneste vejpakke, som blev vedtaget i 2009 efter flere års forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.
Kommissionens fokus har blandt andet været rettet mod chaufførernes arbejdsvilkår, cabotage-reglernes muligheder og begrænsninger samt problemer med mere eller mindre fiktive ’postkasseselskaber’.