Danmark ryger til EU-Domstolen for 25-timersregel og får seks andre løftede pegefingre
På både transportområdet, miljøområdet og i en skolesag er Danmark på kollisionskurs med EU-reglerne, mener EU-Kommissionen, der åbner en række nye sager.
![Danske regler for ophold på rastepladser er ikke efter bogen, mener EU-Kommissionen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/245292/35059.jpg)
![Rikke Albrechtsen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4748-rikke-albrechtsen-2-48.jpg)
Rikke Albrechtsen
EU-redaktørBRUXELLES: Danmark fik onsdag ørerne i EU-maskinen på en række forskellige områder for ikke at leve op til fællesskabets regler.
Seks løftede pegefinger og en overførsel til EU-Domstolen fik den danske regering fra EU-Kommissionen, som fungerer som EU-lovenes vogter. De fleste af dem på transportområdet.
Her tager EU-Kommissionen nu for alvor affære i sagen om den såkaldte 25-timersregel for lastbiler, der sætter begrænsninger på, hvor længe chauffører må opholde sig på offentlige rastepladser. Efter to advarsler sendes sagen nu for EU-Domstolen, fordi Kommissionen finder, at de danske særregler forhindrer udenlandske langturschauffører i at udføre deres arbejde.