DF presser på for hurtig afklaring af togfondens fremtid
TIMEPLAN: Dansk Folkeparti vil have togfondens andens fase genovervejet inden et kommende valg. Forudsætningerne har ændret sig markant, lyder det fra partitoppen.
Kim Rosenkilde
RedaktørFlertallet bag fremtidens timeplan for de danske jernbaner vakler.
Dansk Folkeparti har længe været skeptisk over for realismen og fornuften i at fastholde ambitionerne i togfondens anden fase og dermed en reduktion af rejsetiden til en time på tværs af de større byer.
Nu kræver partiet de politiske drøftelser om status for togfondens anden fase fremrykket fra 2019 til i stedet at skulle afklares inden årets udgang.
Togfonden
Den tidligere S-R-SF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik i 2014 en aftale om at oprette togfonden.
Fonden – som ikke er en fond i juridisk forstand – skulle finansieres af indtægter fra beskatning af udvinding af nordsøolien. Hvis den kilde ikke kunne sikre tilstrækkelig finansering, ville de øvrige penge ifølge aftalen skulle findes på de løbende finanslovsaftaler.
Som en del af togfonden indgik etablering af drift med rejsetid på en time på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
Forligskredsen bag togfonden besluttede i 2016 at opdele planen i to faser. Ud over en ny bane over Vestfyn ligger hovedparten af investeringerne for at realisere timeplanen i togfondens anden fase.
Togfondens fase to | Udgifter, mia. kr. |
Timemodel | |
Ny banebro over Vejle Fjord | 4,4 |
Ny bane, Hovedgård - Aarhus | 3,4 |
Reserve til stationspulje | 0,3 |
Øvrige projekter | |
Ny bane til Billund | 0,8 |
Hastighedsopgraderinger | 1,5 |
Øvrige mindre projekter | 0,1 |
Pulje til parkering | 0,4 |
Elektrificering | |
Vejle - Struer | 1,5 |
Aalborg - Frederikshavn | 0,9 |
I alt | 13,3 |
Kilde: Transportministeriet