Debat

Hovedstadsaktører: Gode flyruter er afgørende for Københavns og Danmarks velstand

Vores velfærdssamfund ville på mange måder gå i stå, hvis ikke vi havde udenlandske kollegaer på arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt at have god infrastruktur til deres oprindelsesland, skriver Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen.

I debatten bliver det overset, at luftfarten er til for meget andet end ferierejser. En stor andel er udenlandske rejsende, der enten besøger Danmark eller ligefrem bor og arbejder her, skriver Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen.
I debatten bliver det overset, at luftfarten er til for meget andet end ferierejser. En stor andel er udenlandske rejsende, der enten besøger Danmark eller ligefrem bor og arbejder her, skriver Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Peter Lanng Nielsen
Asbjørn Overgaard Christiansen
Søren Rosenkilde Clausen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hen over sommeren har den tilbagevendende debat om luftfartens rolle kørt i flere medier. Både i forhold til klima- og miljøpåvirkninger og nu også om overturisme.

For hvad er luftfarten egentlig godt for udover at sende en masse solhungrende danskere ned til overophedede liggestole i Sydeuropa?

I debatten bliver det overset, at luftfarten er til for meget andet end ferierejser.

De udenlandske kollegaer kommer ikke af sig selv.

Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen
Hhv. formand, DI Hovedstaden, adm. direktør, Copenhagen Capacity og Public Affairs chef, Københavns Lufthavn

Faktisk er det kun 14 procent af de rejsende fra Københavns Lufthavn, der er danske ferierejsende.

En langt større andel er udenlandske rejsende, der enten besøger Danmark eller ligefrem bor og arbejder her.

Men skal vi fortsat være et attraktivt land at besøge og bo i, er det helt afgørende at have gode og stabile forbindelser til omverdenen.

Gode flyforbindelser er vigtige 

Den udenlandske interesse for at komme til København og resten Danmark har været støt voksende, og forleden kunne det opgøres, at antallet af fuldtidsbeskæftigede udlændinge i Hovedstadsområdet er fordoblet på ti år til over 157.000 medarbejdere.

Uden de internationale kollegaer vil det ikke være muligt for danske virksomheder at drive og udvikle deres forretning, og arbejdskraften er nødvendig for at kunne tiltrække og fastholde internationale investeringer og virksomheder.

Kort fortalt ville vores velfærdssamfund på mange måder gå i stå, hvis ikke vi havde muligheden for at sige 'good morning' til en udenlandsk kollega på vores arbejdsplads.

Rigtig mange af de internationale medarbejdere kommer til Danmark med fly.

En lidt overset brik i at kunne tiltrække de internationale medarbejdere er nemlig at kunne tilbyde dem gode flyforbindelser til deres oprindelsesland.

Læs også

For nok er Danmark et godt land at bo og arbejde i, men mulighederne for at kunne komme hjem og besøge familie og venner – eller få besøg af dem – er i de fleste tilfælde en afgørende faktor for, om valget om at arbejde i andet land falder ud til Danmarks fordel.

De udenlandske kollegaer kommer ikke af sig selv.

Det er selvfølgelig afgørende, at danske virksomheder efterspørger arbejdskraften og tilbyder medarbejderne attraktive vilkår for at arbejde og bo i Danmark.

Og så tæller det med, at København og Danmark er blevet et 'cool' sted at besøge og bosætte sig. 

Vores velfærdssamfund, med blandt andet sundhedsvæsen og gode pasningsmuligheder for børnene, gør det muligt at få familien godt på plads.

Derfor spiller Københavns Lufthavn en helt afgørende rolle for Københavns og Danmarks vækst.

Danmark er blevet mere tilgængeligt

Den gode nyhed er, at det gradvist bliver lettere at komme til Danmark.

Oven på nogle tunge år er luftfarten så småt ved at løfte corona-dynen af sig, og der er i løbet af de seneste måneder åbnet nye ruter fra København til Philadelphia og Atlanta, ligesom der er kommet flere afgange til destinationer som New York, Delhi, Singapore og Abu Dhabi.

Direkte flyruter til og fra København med mange frekvenser er også en stærk motor for turismen.

Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen
Hhv. formand, DI Hovedstaden, adm. direktør, Copenhagen Capacity og Public Affairs chef, Københavns Lufthavn

De nye direkte ruter og øgede frekvenser fra Københavns Lufthavn er således ikke blot en bekvemmelighed for de danske rejsende.

De direkte ruter ud i verden spiller en afgørende rolle for Danmarks evne til at tiltrække international arbejdskraft og virksomheder og dermed fortsætte udviklingen af vores velfærdssamfund.

Når vi har direkte forbindelser til vigtige globale destinationer, bliver Danmark mere tilgængeligt og attraktivt på flere fronter.

En femtedel af passagervæksten i Københavns Lufthavn fra 2010 til 2019 var båret af udenlandske statsborgere, der havde bopæl i Danmark.

Nye flyruter giver flere turister

Direkte flyruter til og fra København med mange frekvenser er også en stærk motor for turismen.

Internationale turister er mere tilbøjelige til at besøge destinationer, der er lette at nå uden besværlige mellemlandinger.

Med de nye ruter fra særligt Nordamerika kan endnu flere amerikanske turister nu rejse direkte til Danmark.

Læs også

Alene i 2023 havde amerikanske turister knap en million registrerede overnatninger i Danmark. Det er dobbelt så mange som i 2014 - og i år ser det ud til at blive endnu højere.

En stigning i turismen betyder flere penge brugt på hoteller, restauranter, attraktioner og detailhandel, hvilket gavner hele den danske økonomi. 

Dansk eksport er afhængig af luftfart

For erhvervslivet er direkte ruter også essentielle.

Vi har i Danmark ekspertisen til at gå forrest i at udvikle de globale løsninger, som resten af verden kan gøre brug af

Peter Lanng Nielsen, Asbjørn Overgaard og Søren Rosenkilde Clausen
Hhv. formand, DI Hovedstaden, adm. direktør, Copenhagen Capacity og Public Affairs chef, Københavns Lufthavn

Virksomheder, der eksporterer varer og tjenester, har behov for hurtig og effektiv transport til deres internationale markeder.

Med direkte flyforbindelser kan danske eksportører nemt sende deres produkter til kunder over hele verden.

Produkter og gods, der ofte kan placeres i passagerflyene – såkaldt 'belly-cargo' – giver danske virksomheder et stærkere rutenet til at fragte dansk eksport.

Det reducerer leveringstiden og omkostningerne, hvilket gør danske varer mere konkurrencedygtige på det globale marked.

Derfor er det vigtigt, at vi fortsat støtter udviklingen af Københavns Lufthavn, så den fastholder sin status som et nordeuropæisk trafikknudepunkt, og København fortsat kan kalde sig Nordeuropas hovedstad.

Selvfølgelig med en dansk luftfartsbranche, der går forrest i at finde løsninger på de globale udfordringer med luftfartens klimaaftryk.

Grønnere brændstof

Det er værd at bemærke, at væksten i første halvår af 2024 er sket med 12 procent færre flyvninger end samme periode i 2019, hvor passagertallet var på samme niveau.

Det skyldes, at flere flyselskaber flyver med mere moderne og brændstofeffektive fly, hvor der er plads til flere passagerer – og flyselskaberne er blevet bedre til at fylde flyene.

Der ligger dog fortsat et stort arbejde i at sikre, at luftfarten kan gå over på grønnere brændstoffer inden for en overskuelig fremtid.

Læs også

Her har vi i Danmark ekspertisen til at gå forrest i at udvikle de globale løsninger, som resten af verden kan gøre brug af.

Men ligesom det gælder for mange andre dele af vores erhvervsliv, kan Danmark kun påtage sig den rolle, hvis vi kan tiltrække de nødvendige internationale kompetencer til det arbejde.

På den måde styrker vi Danmarks position på den globale scene, fremmer økonomisk vækst og sikrer, at vi kan tiltrække den arbejdskraft, der er nødvendig for fremtidens Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Lanng Nielsen

Formand, DI Hovedstaden, direktør, Keolis Danmark
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

Asbjørn Overgaard Christiansen

Adm. direktør, Copenhagen Capacity
Akademiøkonom, innovation og entreprenørskab

Søren Rosenkilde Clausen

Public affairs-chef, Københavns Lufthavn, 2. næstformand, Brancheforeningen for Dansk Luftfart
økonomisk geografi (Københavns Uni. 2001)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024