DSB: Der er intet alternativ til IC4
Anne Bjerregaard
Elektrificering ligger ti år ude i fremtiden. Der er intet reelt alternativ til IC4, så derfor har DSB mødt AnsaldoBreda på halvvejen og indgået forlig. Det var udmeldingen fra DSB's direktør Søren Eriksen, da han onsdag holdt pressemøde om de længe ventede IC4-tog.Der er stadig alt for mange fejl, og vi har en bumlet vej foran os. Men vi løser problemerne på vores egne værksteder, hvor vi har erfaring fra både IC3, IR4 og Øresundstogene. Det skaber arbejdspladser, men det er ikke derfor, vi har gjort det. Vi har gjort det for kundernes skyld.
Søren Eriksen
Direktør, DSB
Helt konkret indeholder forliget, at AnsaldoBreda giver DSB en kompensation på 2,25 milliarder kroner. Det bringer den samlede købssum for IC4-togene ned på 3,15 milliarder kroner. Tilsvarende tog ville i dag koste op mod 10 milliarder kroner.
Derudover er AlsaldoBreda frikøbt fra dele af den oprindelige kontrakt, så DSB på den måde får lejlighed til selv at ombygge og ændre fejl og mangler i togene. Det kommer til at ske på dansk grund, på Bombardier-fabrikken, der også leverede IC3-togene i sin tid.
Nyt ultimatum til italienerne
Men AnsaldoBreda er på ny bundet af endnu et ultimatum af DSB, der finder de nødvendigt at holde virksomheden op på den forbedrede performance, de har haft siden første ultimatum i 2008.