Debat

DTL: Netselskaber er hverken klar eller rustede til at løfte den massive elektrificering af transportbranchen

Netselskaberne skal op i gear, hvis transportbranchen skal køre på el. Selskaberne skal forpligtes til at levere netforbindelser inden for en maksimal tidsfrist på eksempelvis seks måneder, skriver Erik Østergaard.

Transportbranchen er i dialog med netselskaberne og kan forstå, at der kan være mange forhindringer, bekymringer og genvordigheder, som betyder, at netselskaberne ikke umiddelbart er villige til at forpligte sig til maksimale leveringstider, skriver Erik Østergaard.
Transportbranchen er i dialog med netselskaberne og kan forstå, at der kan være mange forhindringer, bekymringer og genvordigheder, som betyder, at netselskaberne ikke umiddelbart er villige til at forpligte sig til maksimale leveringstider, skriver Erik Østergaard.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Udtrykket, at der er "stilhed før stormen", er et godt billede på vognmændenes aktuelle situation i forhold til den forestående elektrificering af transportbranchen.

Foreløbig er der langt mellem de elektriske lastbiler, men hvis forudsigelserne fra myndigheder og lastvognsproducenter holder stik, står vi som branche over for store forandringer i de kommende år med betydelige investeringer i el-lastbiler.

Overgangen fra diesel- til el-lastbiler rejser imidlertid mange og store udfordringer for branchen. De elektriske lastbiler er foreløbig markant dyrere end tilsvarende modeller på diesel, og produktiviteten for el-lastbiler halter på grund lavere nyttelast, ladetid, begrænset rækkevidde og manglende ladeinfrastruktur.

Ydermere ventes det, at meget af opladningen vil foregå hos vognmanden, hvis man for alvor skal drage nytte af de lavere elpriser, som betyder, at selve driften af lastbilen ofte er billigere end lastbiler på diesel.

Omstilling kræver lokale ladeanlæg 

Hvis opladningen i høj grad kommer til at foregå som depotladning på vognmandens egen grund, vil der i de kommende år skulle etableres hundredvis, måske endda tusindvis af lokale ladeanlæg.

Vognmandserhvervet er nemlig en stærkt fragmenteret branche med tusindvis af selvstændige vognmænd fordelt over hele landet.

Læs også

Mange transportvirksomheder er ovenikøbet beliggende i landområder, hvor der ofte ikke er andre større virksomheder og derfor mangler tilstrækkelig lokal el-infrastruktur til nye ladeanlæg.

Derfor ønsker DTL Danske Vognmænd, at der rettes opmærksomhed mod el-netselskabernes nøglerolle for elektrificering af transportbranchen.

Det er nemlig netselskaberne, der har ansvar for og endda monopol på at sikre, at der er tilstrækkelige lokale el-forbindelser til el-kunderne.

I forbindelse med opsætning og etablering af ladeanlæg vil der i mange tilfælde opstå behov for at trække nye ledninger og forstærke de eksisterende for at kunne honorere de nye landeanlægs betydelige effektbehov.

Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om netselskaberne er klar og rustede til opgaven.

Lange ventetider bremser tilslutning

Vognmændene har endnu ikke de store erfaringer på området, men det har ladeoperatørerne, som driver ladeanlæg til personbiler over hele landet.

Temadebat

Hvordan skal elnettet fremtidssikres?

Danmarks elnet skal udvides, men målet sætter nye krav til netselskaberne.

Altinget Energi og Forsyning inviterer til debat om fremtiden for det danske elnet og de udfordringer, som energi- og forsyningsbranchen kræver svar på.

Vil du deltage i debatten, kan du kontakte Sophie Bavnhøj.

Historierne om lange leveringstider, brudte aftaler og uforudsete omkostninger er desværre ildevarslende i forhold til den forestående elektrificering, hvor der inden for få år kan forudses at skulle etableres ladeanlæg på mange vognmænds matrikler.

Derfor må netselskaberne op i gear og forberede sig på en situation, hvor de på forholdsvis kort tid skal være i stand til at honorere vognmændenes behov for ladeløsninger.

Der bør være regelfaste krav om, hvor hurtigt netselskaberne skal kunne løse deres opgave med at etablere de nødvendige elforbindelser, som vognmændene skal bruge.

Ifølge gældende lovgivning har netselskaberne pligt til at levere de elforbindelser, som kunderne ønsker, men der er ikke fastsat en tidsramme for opgaven.

Det er ikke godt nok, og DTL Danske Vognmænd ønsker, at man lovgivningsmæssigt går videre og giver selskaberne pligt til at levere netforbindelser inden for en maksimal tidsfrist på eksempelvis seks måneder.

Netselskaber kan ikke levere  

Transportbranchen er i dialog med netselskaberne og kan forstå, at der kan være mange forhindringer, bekymringer og genvordigheder, som betyder, at netselskaberne ikke umiddelbart er villige til at forpligte sig til maksimale leveringstider.

Nettilslutning må ikke blive en showstopper for el-lastbiler.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd

Det er naturligvis en helt utilfredsstillende situation.

DTL Danske Vognmænd vil opfordre netselskaberne til at indtage en langt mere proaktiv rolle i forhold til at sikre sig, at de vil være i stand til at levere de ønskede elforbindelser til rette tid.

Hvis der er lovgivningsmæssige barrierer for etablering af elforbindelser, vil det være helt naturligt, at netselskaberne kommer på banen og skaber politisk opmærksomhed om problemer og foreslår mulige løsninger.

Nettilslutning må ikke blive en showstopper for el-lastbiler.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Administrerende direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024