Debat

Dyrenes Beskyttelse: Landbrugslobbyen afsporer debatten om kortere dyretransporter

L&F mener, at vi skal stole på landmændenes praktiske erfaring om dyretransporter i stedet for anbefalingerne fra europæiske dyrevelfærdsforskere, der anbefaler kortere tid på vejen, skriver Ditte Erichsen. 

Landbrug & Fødevarer påstår, at der ikke er fagligt grundlag for, at kortere ture og betydeligt bedre plads på transporterne hjælper dyrene. Men EFSA's panel af dyrevelfærdsforskere anbefaler faktisk mere plads, lavere temperaturer og kortere transporter, skriver Ditte Erichsen.
Landbrug & Fødevarer påstår, at der ikke er fagligt grundlag for, at kortere ture og betydeligt bedre plads på transporterne hjælper dyrene. Men EFSA's panel af dyrevelfærdsforskere anbefaler faktisk mere plads, lavere temperaturer og kortere transporter, skriver Ditte Erichsen.Foto: Friso Gentsch/AP/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Landbrug & Fødevarer afsporer debatten om et otte-timers-loft på dyretransporter i EU.

Organisationens udenomssnak i et nyligt debatindlæg er nærmest lastet i fem lag.

Landbrug & Fødevarer påstår således i EP-valgets slutspurt, at der ikke er fagligt grundlag for, at kortere ture og betydeligt bedre plads på transporterne hjælper dyrene.

Hvis det står til Landbrug & Fødevarer, skal vi hellere kigge på for eksempel mere skridsikre gulve og bedre affjedring af bilen. Men EFSA’s panel af dyrevelfærdsforskere anbefaler faktisk mere plads, lavere temperaturer og kortere transporter.

Landbrug & Fødevarer anfægter også EFSA’s anbefalinger til pladskrav med henvisning til, at de er ”baseret på de behov, som dyr har i en stald”.

Men kravene er fastsat ud fra, hvor meget en gris fylder, når den ligger ned. Og en gris fylder vel ikke mindre, når den ligger ned i en bil, end når den ligger ned i en stald?

Praktisk erfaring fremfor forskning

Danmark fremhæves også i debatindlægget som et dydsmønster, der vil blive straffet urimeligt ved indførelsen af strengere krav.

Men den ”omfattende” håndhævelse af EU-reglerne herhjemme hjælper ikke de 12 millioner danske grise, der sidste år blev sendt på langfart, hvis de for eksempel ender med at holde i kø i Sydeuropa i de hede sommermåneder.

Snakken om højteknologiske transportmidler og regelrette aktører i alle led er blot fugle på taget.

Ditte Erichsen
Dyrlæge, Dyrenes Beskyttelse

Håndhævelsen af reglerne afholdt således ikke svineproducenterne fra at eksportere allerflest levende grise i juni måned sidste år.

Og der er ingen omfattende kontrol af grisenes tilstand, når de når frem til deres fjerne destinationer.

Men her mener landbrugets lobbyorganisation, at vi skal stole på landmændenes praktiske erfaring, og at dyrevelfærd har ”høj prioritet hos alle involverede”.

Det farligste for dyrene, må vi forstå, er omgåelse af reglerne i andre EU-lande og hos udenlandske transportører. Men det afholder ikke svineproducenterne fra at sende mere end 15 millioner smågrise afsted til disse andre EU-lande, hvor kontrollen i praksis er overladt til disse landes myndigheder.

Det afholder dem heller ikke fra at sende fire ud af fem smågrise afsted med udenlandske transportører.

Landbrugets fugle på taget

Der peges på den frivillige udvikling af højteknologiske biler med klimakontrolsystemer og avanceret overvågning som vejen frem.

Men virkeligheden er, at smågrisene i dag transporteres i vogne uden klimaanlæg og med temperatursensorer, der reelt ikke måler temperaturen i de tætpakkede rum

Et otte-timers-loft for dyretransporter er et effektivt første skridt for at reducere risikoen for, at dyrene lider overlast.

Ditte Erichsen
Dyrlæge, Dyrenes Beskyttelse

Snakken om højteknologiske transportmidler og regelrette aktører i alle led er blot fugle på taget og afleder opmærksomheden fra realistiske og effektive løsninger.

Et otte-timers-loft for dyretransporter er et effektivt første skridt for at reducere risikoen for, at dyrene lider overlast. Det er samtidig let at implementere og kontrollere. 

Derfor glæder det os også, at et stort flertal af Folketingets partier i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet har meldt ud, at de arbejder for at sætte dyretransporttiden ned til maksimalt otte timer.

Kun Venstre, Danmarksdemokraterne og Konservative vil ikke lægge sig fast på et bestemt timetal. Et otte-timers-loft burde af samme årsag også være regeringens udgangspunkt, når dyretransporter skal diskuteres i Ministerrådet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024