Debat

L&F: Kommissionens forslag om dyretransporter mangler faglig evidens. Men den skal bare kigge mod Danmark

Vi må ikke lade os styre af vores følelser, når man i fremtiden skal beslutte, hvordan dyr skal transporteres i Europa. Faktisk har danske virksomheder allerede nu kommet med forslag og nye teknologier, der fremmer dyrevelfærden, skriver Trine Vig.

Vi opfordrer til, at man med en ny EU-Kommission og et nyt Europa-Parlament får genoptaget forhandlingerne af forslaget og sætter fokus på at løfte kvaliteten af dyretransporter, håndhæve de eksisterende regler og anerkende de nye teknologiske løsninger, skriver Trine Vig.
Vi opfordrer til, at man med en ny EU-Kommission og et nyt Europa-Parlament får genoptaget forhandlingerne af forslaget og sætter fokus på at løfte kvaliteten af dyretransporter, håndhæve de eksisterende regler og anerkende de nye teknologiske løsninger, skriver Trine Vig.Foto: Landbrug & Fødevarer
Trine Vig
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har allerede nationale særkrav, der går længere end EU's regler for transport af dyr.

Det gælder eksempelvis kravet om maksimalt otte timers transport af søer til slagtning og krav om 20 procent mere plads ved længere transporter af dyr til videre opdræt og avlsdyr.

Samtidig er der i Danmark tale om en omfattende håndhævelse af reglerne for transport af dyr, og der foregår en grundig kontrol af dyrevelfærden, uanset om dyrene går til slagtning i Danmark eller bliver eksporteret.

Temadebat

Altinget Fødevarer og Altinget Transport sætter i disse uger EU-Kommissionens forslag om bedre dyrevelfærd under transporter til debat. 

Alle indlæg er udelukkende udtryk for skribenternes egen holdning.

Hvis du vil deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte debatredaktør Jonas Wiinblad Overgaard på [email protected] eller 43 14 08 30.

Og det har høj prioritet hos alle involverede, at dyrene transporteres under gode forhold, uanset hvor de skal hen.

Efterlyser faglig evidens

Fra Landbrug og Fødevarer (L&F) har vi længe efterlyst en opdatering af EU-reglerne for transport af dyr, fordi der har været et stort behov for præciseringer af og klarhed over de eksisterende regler.

Derfor har vi også utålmodigt ventet på, at EU-Kommissionen skulle fremlægge deres udspil til nye regler. Desværre bærer forslaget fra EU-Kommissionen præg af at være baseret på et spinkelt fagligt grundlag.

Der lægges for eksempel op til nye pladskrav, som er baseret på de behov, som dyr har i en stald. Det er pladskrav, som ikke er afprøvet og testet i praksis under transport, og som i værste fald kan forringe dyrenes velfærd.

Læs også

Som Aarhus Universitet også fremfører i dets debatindlæg, er der heller ikke forskning, der understøtter EU-Kommissionens forslag om pauser ved længere transporter.

Vi må ikke ende i en situation, hvor dyrenes velfærd bliver en politisk kampplads styret af følelser, og derfor er det afgørende, at nye regler bliver baseret på et solidt fagligt grundlag, at de kan implementeres i praksis, og at de fører til et reelt løft af dyrevelfærden.

Fokus på kvalitet i transporten

Vi ved fra den praktiske virkelighed, at kvaliteten af transporten har større betydning for dyrevelfærden, end hvor langt dyrene transporteres. Vi har fra dansk side allerede gode erfaringer med det danske krav om 20 procent mere plads ved længere transporter af dyr, og det vil være oplagt at sikre, at dette krav blev løftet op på EU-niveau.

Vi må ikke ende i en situation, hvor dyrenes velfærd bliver en politisk kampplads styret af følelser.

Trine Vig
Chefkonsulent, Fødevare- og Veterinærpolitik, Landbrug & Fødevarer

Vi ved, hvor vigtigt det er med skridsikre gulve i bilerne, god affjedring af bilen under kørsel, effektive ventilationssystemer, tildeling af strøelse, adgang til vand, og at bilerne i det hele taget er tilpasset den dyreart, som skal transporteres.

Der er også danske virksomheder, der har taget skridtet langt foran EU-reglerne og investeret i højteknologiske biler med klimakontrolsystemer, kameraovervågning af dyrene og CO2-sensorer til overvågning af dyrenes velfærd.

Der er dermed mange effektive knapper, der kan skrues på for at løfte niveauet af dyrevelfærd – også på EU-niveau. 

Læs også

Behov for øget regelefterlevelse

Vores største bekymring er, at der er EU-lande og transportører, der ser stort på vores fælles EU-regler. De lever simpelthen ikke op til vores fælles regelsæt, og det går ud over dyrene. 

Vores største bekymring er, at der er EU-lande og transportører, der ser stort på vores fælles EU-regler. 

Trine Vig
Chefkonsulent, Fødevare- og Veterinærpolitik, Landbrug & Fødevarer

Men den udfordring løser vi ikke ved at stramme reglerne yderligere for de virksomheder, der allerede gør det godt og arbejder professionelt med dyretransporter. Der er derfor et behov for et massivt pres på EU-Kommissionen for at løse den helt grundlæggende udfordring med manglende implementering, håndhævelse og kontrol med de eksisterende regler.

Det gavner kun meget få dyr, hvis vi endnu engang blot hæver barren for de virksomheder, der gør det godt, og det vil kun forstærke konkurrenceforvridningen af det indre marked.

Vi opfordrer til, at man med en ny EU-Kommission og et nyt Europa-Parlament får genoptaget forhandlingerne af forslaget og sætter fokus på at løfte kvaliteten af dyretransporter, håndhæve de eksisterende regler og anerkende de nye teknologiske løsninger, som blandt andet danske virksomheder har investeret i de seneste år, og som er med at sikre et højt niveau af dyrevelfærd. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Vig

Fødevare- og veterinærpolitisk chef, Landbrug og Fødevarer
cand.oecon.agro. (Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole 2003)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024