Et alvorligt slag for Kattegat-visionen
MØLPOSE: Længe ventet analyse viser, at Kattegatforbindelsen er så dyr, at politikerne skrinlægger projektet. Men beregningerne holder ikke, lyder det fra lobby-formand.
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørEmma Qvirin Holst
JournalistDet er rigtig mange penge, og det vil kræve et kontant indskud på 51 milliarder. På den baggrund er det ikke noget, som regeringen påtænker at gå videre med.
Hans Christian Schmidt (V)
Transportminister
Onsdag den 16. december 2015 var ikke den bedste dag for dem, der drømmer om en fast forbindelse, der kan binde Jylland og Sjælland sammen.
Den længeventede strategiske analyse af Kattegatforbindelsen viser nemlig, at projektet langtfra kan brugerfinansieres. Projektet vil koste intet mindre 118 milliarder kroner, og heraf lyder Transportministeriets bedste bud, at hele 51 milliarder skal hentes op af statskassen.
Og det er skrap kost for en transportminister, der i forvejen kæmper med at få Femern-projektet på skinner:
Fakta om Kattegatforbindelsen baseret på analysens resultater.
- Anlægsomkostningerne anslås til 117,9 milliarder kroner. Kyst-til-kyst forbindelsen koster 95,2, landanlæg til vej koster 6,7 og landanlæg til jernbane koster 16 milliarder
- Cirka 12 millioner køretøjer og fem millioner togpassagerer vil bruge forbindelse om året i 2030
- 63 procent af togtrafikken vil stamme fra Storebæltsforbindelsen
- 39 procent af vejtrafikken vil stamme fra Storebæltsforbindelsen
- Forbindelsen vil betyde en tidsbesparelse på 57 minutter fra København til Aarhus, Aalborg og Randers i tog
- Forbindelsen vil betyde en tidsbesparelse på over en time til Aarhus, Aalborg og Randers i bil
- Forbindelsen vil blive cirka 46 kilometer lang med en højhastighedsjernbane og en 4-sporet motorvej
- Forbindelsen går fra Røsnæs på Sjælland over Samsø til Hov i Østjylland
- Forbindelsen omfatter en cirka 19 kilometer lang bro mellem Sjælland og Samsø samt en cirka 20 kilometer lang bro mellem Samsø og Jylland