EU-grønbog: Roadpricing er godt

NYHED: Roadpricing i Stockholm og London har vist, at vejskatter er et godt instrument til at sikre færre køer, konkluderer EU-Kommissionen i ny grønbog om bytrafik.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

De fleste af Europas borgere bor i storbyer. I gennemsnit foretager en EU-borger 1000 rejser om året, hvoraf halvdelen er mindre end 5 km lang. Mange af disse rejser kunne foretages til fods eller på cykel. Også offentlige transportmidler er vigtige alternativer til privatbilismen. De spiller en stor rolle i større byer, hvor de transporterer 2,5-3 gange så mange mennesker som private transportmidler.

Fra grønbogen om bytrafik
Fra EU-Kommissionen
Mens regeringen og Socialdemokraterne er enige om at skubbe roadpricing ud i fremtiden, går EU-Kommissionen i den modsatte retning.

I den seneste grønbog fra Kommissionen om bytrafik slås det fast:

"Vejafgiftssystemer i byer, sådan som man har set det i London og Stockholm, har vist at have en positiv påvirkning på trafikflowet i byerne. (Altingets oversættelse)".

Gratis at foreslå roadpricing
Miljø-NGO'en European Federation of Transport and Environment (T&E), er svært tilfreds med, at grønbogen nævner roadpricing som et godt redskab til at forhindre trafikforstoppelse i byerne.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024