EU-grønbog: Roadpricing er godt
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerMens regeringen og Socialdemokraterne er enige om at skubbe roadpricing ud i fremtiden, går EU-Kommissionen i den modsatte retning.De fleste af Europas borgere bor i storbyer. I gennemsnit foretager en EU-borger 1000 rejser om året, hvoraf halvdelen er mindre end 5 km lang. Mange af disse rejser kunne foretages til fods eller på cykel. Også offentlige transportmidler er vigtige alternativer til privatbilismen. De spiller en stor rolle i større byer, hvor de transporterer 2,5-3 gange så mange mennesker som private transportmidler.
Fra grønbogen om bytrafik
Fra EU-Kommissionen
I den seneste grønbog fra Kommissionen om bytrafik slås det fast:
"Vejafgiftssystemer i byer, sådan som man har set det i London og Stockholm, har vist at have en positiv påvirkning på trafikflowet i byerne. (Altingets oversættelse)".
Gratis at foreslå roadpricing
Miljø-NGO'en European Federation of Transport and Environment (T&E), er svært tilfreds med, at grønbogen nævner roadpricing som et godt redskab til at forhindre trafikforstoppelse i byerne.